Foto: Getty Images

Organisation Ung resurs

Huvudmän för Ung resurs är Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift, Göteborgs stift och Helsjön folkhögskola. Vi samarbetar tätt ihop med Älvsbyn folkhögskola samt många stift.

De som gör sitt praktikår i ett annat stift än sitt hemstift bör ha kontakt med en stiftskontakt i det stift de praktiserar i. Stiftskontakten ansvarar för att intervjua de ungdomar som har sökt till Ung resurs och besöker praktikanter och församlingar under hösten samt finns tillgänglig vid frågor och problem under året.

Styrgruppen består av representanter från huvudmän, kursledning, nuvarande handledare, tidigare praktikanter samt en ledamot från distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga. Den administrativt ansvarige handläggaren är sammankallande. Styrgruppen ansvarar för det strategiska arbetet: upplägg, planering och genomförande av kurserna utifrån fastställd kursplan, beslut om terminsavgift, samarbeten samt andra viktiga processer.

Våra huvudmän

Göteborgs stift