Foto: Novalifoto

Vigsel

I människors kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek. I partnerskap och äktenskap kan vi se en glimt av Gud i en annan person. Vigseln eller välsignelsen ger uttryck åt detta. Det är en offentlig markering att två människor vill leva tillsammans.

Hur går det till?

Om du och din partner vill bli vigda, kontaktar du oss på 0224-620 37 eller vittinge.pastorat@svenskakyrkan.se. Det går också bra att fylla i formuläret nedan för att bli kontaktad.

Två män i kostym som går mot kameran på en grönskande stig.
Under vigseln/välsignelsen säger ni ja till varandra inför släkt, vänner och Gud. Foto: Patrik Häggqvist / IKON

Vi bokar tillsammans in en dag och tid för vigseln. Vill ni låna församlingshemmet kostnadsfritt i samband med vigseln bokar vi det på samma gång.

Ungefär en vecka före vigseln kommer prästen att kontakta er för ett vigselsamtal. Under det samtalet pratar ni både om vigselns betydelse och om det praktiska. I samråd med musikern bestämmer ni vilka psalmer som ska sjungas, vilken musik som ska spelas och om ni kanske vill ha någon som sjunger.

Läs mer på Svenska kyrkans nationella webb

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.