Foto: Olle Thoors

Vittangi kyrka

Öppettider:

Dagligen kl 08:00 - 16:00.

Träkyrkan uppfördes åren 1846-1849 under ledning av byggmästare Johan Nilsson Rautio och efter ritningar av arkitekt Theodor Edberg på Överintendentsämbetet (senare Kungliga Byggnadsstyrelsen). Inte förrän 5 mars 1854 invigdes kyrkan av prosten Lars-Levi Læstadius.

Kyrkan har en stomme av liggtimmer och består av ett långhus med kor i öster och kyrktorn i väster. Öster om koret finns en lägre sakristia. Ytterväggarna är täckta med stående träpanel. Interiört präglas kyrkorummet av en funktionalistiskt inspirerad omgestaltning som gjordes 1948-1949. Tak och väggar kläddes med masonitskivor. En tidigare entré i söder togs bort. Bänkinredningen förnyades, och består nu av öppna bänkar med enkla gavelskärmar.

Vittangi kyrka, interiör. Foto: Olle Thoors

Dopskålen är tillverkad 1911. Tillhörande ställning av trä, format som ett timglas, är tillverkad av snickaren Frans Eliasson, Vittangi. Altartavlan med motivet "Jesus välsignar barnen" är målad och skänkt 1948 av Gerda Höglund. På norra väggen hänger en predikstol som troligen är samtida med kyrkan.  En ljuskrona är tillverkad 1910 av Marcus Ax metallfabrik i Gävle. Av kyrkklockorna är storklockan på 250 kg gjuten av Bergholtz klockgjuteri i Sigtuna och installerad 1965. Lillklockan på 150 kg är gjuten hos KG Bergholtz & Co i Stockholm och införskaffad 1899.

Innan 1948 användes ett harmonium i kyrkan. 1948 byggde Grönlunds Orgelfabrik, Notviken en orgel med 19 stämmor, två manualer och pedal. Den nuvarande orgeln med 20 stämmor är tillverkad 1986 av Grönlunds Orgelbyggeri AB, Gammelstad och är en mekanisk orgel.

Källa: Wikipedia och Norrbottens Museum

Altarbild målad av Gerda Höglund 1948. Foto: Olle Thoors