Foto: Olle Thoors

Svappavaara kyrka

1910 uppfördes gravkapellet på gamla brukskyrkogården från 1600-talet. Vid början av 1950-talet startades en insamling till bygget av en kyrka i Svappavaara. Vintern 1957-1958 uppfördes kyrkan och 16 november 1958 invigdes kyrkan av biskop Ivar Hylander.

I december 1968 fattades beslut att ersätta den blott tioåriga kyrkan med en ny. I januari 1969 revs så gamla kyrkan för att lämna plats till nuvarande kyrkobyggnad. 14 december 1969 invigdes nuvarande kyrka av biskop Stig Hellsten.

Svappavaara kyrka. Foto: Olle Thoors

Byggnaden har en stomme av trä och inrymmer kyrkorum, församlingssal, kök, rum för barn- och ungdomsverksamhet, ett arkiv, samt ett antal toaletter. Byggnadsdelarna omgärdar en liten innergård. Kyrkorummet är klätt med obehandlad träpanel och dess höga tak bärs upp av synliga limträbalkar. Golvet täcks av linoleummatta och har en bänkinredning i två öppna kvarter. Kyrkorummet rymmer drygt hundra personer och kan utökas genom att en vikvägg, vänster om altaret, öppnas mot intilliggande samlingssal. Till kyrkan finns en anpassad ingång för rörelseförhindrade. 1994 genomfördes en renovering.

Altartavlan är utförd av Albert Falck och fanns i gamla kyrkan.
Den har en bibeltext från Matteus 11:28
KOMMEN TILL MIG, I ALLA SOM ARBETEN OCH ÄRO BETUNGADE, SÅ SKALL JAG GIVA EDER RO
En kyrkklocka är skänkt av LKAB och invigd i december 1970 av Biskop Hellsten.
Den nuvarande orgeln är tillverkad okänt år av Grönlunds Orgelbyggeri AB, Gammelstad och är mekanisk. Det är kyrkans första orgel.

Källa: Wikipedia och Svenska kyrkan, Kiruna pastorat

Foto: Olle Thoors