Romakloster, Kungsgården - inte bara teater!

Sommarens program vid Kungsgården - föreläsningar, guidningar och musik.

Visby stift har som tidigare år ett litet informationscenter vid Romakloster, Kungsgård. Här hittar du information om våra kyrkor, aktuella predikoturer med mer, men här i skuggan av klosterruinen arrangeras det också föreläsningar och musik.

Program, pdf länk

Program:

22 juli kl 18:00
Gitarrist och kompositör Jan Ekedahl
FINSTÄMD OCH SVÄNGIG FOLKGITARR
Stämningsfull musik från Sverige, Irland och USA
Gotlands bästa folkgitarrist!

29 juli, kl 18:00
Arkeolog Per Widerström
VIKINGAR OCH MUNKAR I ROMA
Historia, myter och sanningar.
Per är en underhållande och kunnig föreläsare. Han gillar de där lite udda ingångarna och ämnesvalen. Spännande bildmaterial kan också utlovas.

5 augusti kl 18:00
Arkeolog, fd museichef Majvor Östergren
Tingsplatser på gotland
-Hur styrdes Gotland under vikinga- och medeltid.
Spännande och omvälvande forskning som nyligen
presenterats i bokform!

19 augusti kl 18:00
Konsthistoriker Torsten Svensson
VAD ÄR DET EGRENTLIGEN FÖR INTRESSANT MED GOTLÄNDSKA KYRKOR?
Torsten är Gotlands allra mesta kyrkoguide. Började guida redan som 10-åring och kan se tillbaka på 50 års erfarenhet av att visa och berätta om kyrkor.
Räkna med många anekdoter och mycket kunskap!

Guidningar. Det kommer att arangeras guidningar på Romakloster i sommar. se särskilt program.

BUSSTURER TILL VÅRA MEDELTIDA KYRKOR

bussturer till några intressanta kyrkor

9 augusti, start 13.00 Visby Österport alt 13.20 Romakloster, kungsgård. Följ med på en 3,5-4 timmars kyrktur då vi tittar på arkitektur, byggnadshistoria, måleri och skulptur, men också på människan i tro och vardag. I Stenkyrka får vi också möta konservator och se pågående restaureringsarbete. Kyrkorna i Martebo, Stenkyrka, Elinghem och Tingstäde kommer att besökas. Guider är antikvarie Pär Malmros och Rolf Ström/Lars Bäckman, Visby stift.

KONSTKYRKOTUR

Turen den 21 augusti, kl 16.00-19.30. Denna tur är en del av Gotland Art Week. Då är det särskilt konst, konsthantverk och arkitektur under 900 år som står på programmet.
Guider är universitetslektor Jakob Lindblad och Lars Bäckman.

För båda turerna gäller: Pris 150 kr. Kaffe med tilltugg ingår. Anmälan till: e-post lars.backman@svenskakyrkan.se. Begränsat antal platser. Utförligt program med vilka kyrkor som ska besökas kommer att finnas här på vår webb.