Lina Sandell och Sandellmuséet

Carolina ”Lina” Wilhelmina Sandell, gift Berg, föddes den 3 oktober 1832, i Fröderyds socken. Hon dog i Stockholm den 27 juli 1903. Lina Sandell var en svensk poet, författare och psalmförfattare.

Lina skrev oftast under med signaturen L.S. och hennes namn anges omväxlande Lina Sandell, Lina Berg, och Lina Sandell Berg. Hon själv skrev alltid sitt namn som Lina Berg, hon använde aldrig dubbelt efternamn.

Tidiga år

Lina var dotter till prosten Jonas Sandell. Hon fick sin utbildning av fadern, i hemmet. Redan när hon var åtta-nio år gammal introducerades hon för främmande språk. Hon var sjuklig som barn, och vid tio års ålder drabbades hon av en nervfeber, som gjorde henne delvis förlamad. Lina blev plötsligt sämre, och sommaren 1843 föll hon i dvala, och alla trodde att hon skulle dö. Hon hämtade sig dock. Den 17 november 1844 skall hon ha slagit upp den bibeltext som fadern samtidigt predikade i kyrkan. Texten handlade om Jairos dotter som uppväcktes från de döda. Lina hörde Guds röst säga: ”Är du beredd?”. Hon svarade: ”Herre jag tror, hjälp min otro!”. I samma stund fick hon kraft att resa sig ur sängen, och när familjen kom från kyrkan stod hon i dörren och mötte dem. Därefter firade alltid Lina Sandell den 17 november som en särskild högtidsdag. Även om hon förblev svag och bräcklig, återhämtade hon sig allt mer.

Dikter och vuxna liv

Redan år 1852, då hon bara var 20 år gammal, hade hon skrivit över 100 dikter. Året efter gav hon ut sin första diktsamling, Andeliga Vårblommor. Hon vann andra pris i Evangeliska Traktatsällskapets novellpristävling, och hennes novell gavs ut i bokform och såldes i över 60 000 exemplar. Flera av hennes dikter publicerades i Budbäraren, udner signaturen L.S.

Lina Sandells liv var fyllt av tragedier. Hennes far drunknade i Vättern under en gemensam sjöresa 1858, och två år senare dog hennes mor.

År 1867 gifte sig Lina med den sju år yngre köpmannen och riksdagsledamoten Oscar Berg (1839-1903), och flyttade till Stockholm. Där var hon redaktör vid makens bokförlag. Hon författade texter främst för söndagsskolornas bruk. Men hon fortsatte skriva dikter, och även väckelsesånger.

Sista tid

Oscar och Lina fick ett barn, som dog vid födseln. Det blev inga fler barn efter det.

Foto: Ulrika Kvarnström

År 1892 insjuknade Lina i tyfoidfeber. Mot slutet av sitt liv drabbades hon av demens, som tog ifrån henne det språk som hon under sitt aktiva liv försörjt sig på. Hon hade under de sista åren av sitt liv svårt att tala. Maken Oscar Berg avled på grund av komplikationer orsakade av diabetes, i oktober samma år som hustrun.

Lina Sandell begravdes i Solna kyrka den 31 juli 1903. Omkring 1000 personer hade kommit till begravningen, men alla fick inte plats i kyrkan. Ute vid graven sjöng en kör ”Tryggare kan ingen vara”, och alla de församlade stämde in. På hennes gravsten står hennes egna ord: ”Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara”.

Nutid

Idag finns Lina kvar än i Fröderyd. Asken där hon satt och diktade står kvar. Under den finns en staty, gjord av Axel Wallenberg. Mitt emot ligger det röda gamla huset, kallat Sandellgården. Där finns saker sparade om Lina och från hennes liv.

Både kyrkan och muséet är öppet kl 10-18 varje dag under juni, juli och augusti.

Grupper kan beställa en guidning, se kontakt nedan.

Varje år firas Sandelldagen. Den firas på Kristi förklarings dag. Att det är just denna dag, beror på att det var då som Lina Sandells pappa Jonas Sandell gjorde sin första predikan i Fröderyds kyrka. Sandelldagen inleds i kyrkan med gudstjänst med mycket psalmer och sånger, av just Lina. Efteråt serveras äkta småländsk ostkaka med kaffe i Sandellparken.

Foto: Ulrika Kvarnström

Lina Sandell har fått en stjärna av Vetlanda kommun. Varje år väljs det ut någon som gjort lite extra för vår kommun. År 2012 fick Lina stjärnan, som finns i två exemplar. Den ena sitter uppsatt vid stadshuset i Vetlanda, på Biblioteksgatan. Den andra finns på hennes röda hus i Fröderyd. Stjärnor har delats ut sedan 2007.

Undrar vad Lina själv skulle sagt om uppmärksamheten?

Sånger

Vi har spelat in några sånger, med text av Lina Sandell. Klicka på HÄR, så kommer du till en ny sida, med små filmer med sånger. Filmerna är inspelade av Daniel H Hjärtberg, och medverkar gör Julia Jonsson, Gunnel Kvillsed, Veronica Salmons, Lisa Karlsson, Karin Einarsson, Ulrika Kvarnström, Dan Appelgren, Patrik Strandh samt Charlotte Waldo Eriksson med blockflöjtsgruppen.

Film

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kortare film om Fröderyds kyrka, och om Lina Sandell. Du hittar filmen HÄR

Radioserie

Radioprogram

”Lina Sandell i sin tid” är en serie radioprogram av Kyrkans närradio i Örkelljunga, som innehåller 20 avsnitt. Varje avsnitt är ungefär 30-35 min långa. Det är kyrkoherde emeritus Gösta Imberg som presenterar Lina Sandell, utifrån biografier och brevsamlingar. Gösta Imberg är uppvuxen i Fröderyds prästgård. Hans far var kyrkoherde i Fröderyd, vilket ger en speciell anknytning till Lina Sandell och Fröderyds prästgård. Annika Andersson läser Lina Sandells texter.

Du hittar radioprogrammen om du klickar HÄR.

Bokning och guidning

Grupper kan beställa en guidning och en visning, av kyrkan och av Sandellmuséet. Ta kontakt med Stina eller Åsa, så bokar de in er till våra guider! Välkomna!