Foto: Daniel H Hjärtberg

Alseda

Alseda församling ligger i östra delarna av Vetlanda pastorat. Här finns kyrkorna i Alseda, Karlstorp, Skede, Skirö och Ökna, samt Berguddens kapell.

Barn och ungdom i Alseda

Det finns flera olika saker att göra för dig som är barn och ungdom i Alseda församling.

Musik i Alseda

Vill du sjunga i kyrkokör, eller i barnkör? Eller få lektioner i orgel?

Sopplunch i Skede och Berguddens kapell

Ungefär en gång i månaden har vi sopplunch. Mat, gemenskap och underhållning.

Våffelcafé i Alseda

En onsdag i månaden blir det våfflor, underhållning och gemenskap.

Tacokvällar i Karlstorp

Några gånger varje termin har vi tacokväll i Karlstorp! Anmälan krävs.

Alseda kyrka

Alseda kyrka ligger utmed vägen, men ligger nu ett stenkast från riksväg 47. Kyrkan stod klar 1788, och ersatte då en äldre stenkyrka.

Berguddens kapell

Berguddens kapell ligger i Kvillsfors, på en udde i Tureforsdammen. Kapellet byggdes 1984.

Karlstorps kyrka

Karlstorps kyrka stod klara 1760. Den ersatte då en träkyrka som stått där i 500 år. Kyrkan har inget torn, utan en klockstapel alldeles bredvid. Kyrktuppen blev vald till årets kyrktupp år 2000.

Skede kyrka

Skedes kyrka stod klar 1837, och då ersatte den en liten, gammal och sliten medeltidskyrka. Efter att ha kämpat länge, byggdes så en ny kyrka, nästan på samma plats som den gamla. Det blev en ny, stor, vit stenkyrka.

Skirö kyrka

Skirö kyrka stod klar 1837, och ersatte då en mindre medeltidskyrka. Den gamla kyrkan låg nere vid sjön, och är nu en sliten ruin. Den nya kyrkan placerades uppe på backen med vacker utsikt över sjön och omgivningarna.

Ökna kyrka

Ökna kyrka invigdes 1767, och ersatte då ett litet kapell. Kyrkan är ovanlig med sitt runda torn, där den ligger högt uppe på höjden, med milsvid utsikt åt alla väderstrecken.

Alseda sommarkyrka Foto: Ulrika Kvarnström