Foto: Daniel Hjärtberg

Stenberga kyrka

Redan på 1300-talet fanns en liten kyrka av trä i Stenbergas bygder. Kyrkans ålder har genom en dendrokronologisk undersökning daterats till 1337.

Kyrkan

Redan 1337 fanns kyrkan och präst i Stenberga. Kyrkans ålder har genom en dendrokronologisk undersökning daterats till just år 1337.

Kyrkan hade från början inget torn och huvudingången fanns på sydsidan. Då tornet antändes av blixten år 1760, uppfördes en tornbyggnad i sten vid västra gaveln. Vid branden förstördes den ena klockan helt, medan storklockan kunde omgjutas och är fortfarande i bruk.

Det finns en hel del bevarat från 1300- och 1400-talen. Bland annat en kyrkklocka, ett krucifix i al och kyrkans vackra altarskåp.

Även helgonbilderna och processionsstaven daterar sig från denna tidsperiod.

Vid en omfattande renovering 1822-1825 målades kyrkan vit, altarskåpet och de medeltida helgonbilderna flyttades till tornkammaren. Bygdekonstnären Anders Boalts bilder på bibliska figurer på läktarbröstet övermålades. Vid renoveringen 1954-1955 togs dessa bilder åter fram igen och man försökte återställa kyrkan i det skick den hade haft före år 1822.

Inventarier

Dopfunten i Stenberga kyrka är av trä, och är från 1600-talet.

Nattvardskalken är en gåva från år 1660, sockenbudskalk med tillhörande patén är möjligen från1500-talet.

Brudkronan av förgyllt silver kan vara tillverkad på 1600-talet, och består av 16 amoriner i 2 rader, mellan dem 8 änglahuvuden och 8 brudar. Den är tung och många brudar har säkert pustat under dess tyngd.

I tornkammaren finns ett litet museum inrett. Här förvaras bl.a. ett oblatjärn från 1700-talet, en gravvård av trä, samt skampallen från 1700-talet.

Orgeln

År 1825 byggdes den första orgeln av Peter Åberg, och 1867 försågs den med pedalverk av Johannes Magnusson.  Denna orgel ersattes 1907 av en pneumatisk orgel, av E Wirell. År 1988 byggdes en ny orgel av Nils-Olof Berg, en rekonstruktion av orgeln från 1825 med pedal.

Foto: Daniel Hjärtberg

Film

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kort film om Stenberga kyrka, du kan se den om du klickar HÄR.