Myresjö gamla kyrka

Myresjö gamla kyrka är en vacker 1100-tals kyrka, centralt belägen i Myresjö. Kyrkan var tidigare en ödekyrka men restaurerades under 1920-talet och är i idag en av församlingens mest använda och omtyckta kyrkor.

Kyrkans historia och uppbyggnad

Kyrkan byggdes i mitten av 1100-talet och består av långhus, kor och absid i romansk stil. Folk från dessa trakter var medhjälpare vid bygget av domkyrkan i Lund, som avslutades på 1140-talet, och de omsatte sina kunskaper från det kyrkobygget bl.a. på Njudungskyrkorna. Byggmästare var troligen "Njudungsmästaren" som uppfört flera kyrkor i bygden.

Kyrkan var församlingskyrka fram till år 1879. Då fick församlingen en gemensam kyrka med Lannaskede Församling; Lannaskede-Myresjö Kyrka. En del av inventarierna flyttades då till den nya kyrkan och den gamla kyrkan lämnades att förfalla. Långhusets tak rasade ner i början av 1900-talet.

Kyrkan restaurerades 1925-1927 och genomgick en omfattande renovering 1972-1973.

Målningarna i koret räknas vara bland de bäst bevarade romanska målningarna i landet. På norra väggen ser man i övre raden Kristi intåg i Jerusalem. I den nedre raden ses Kristus och den tvivlande Tomas.

På södra väggen har målningarna delvis förstörts då fönstren utvidgades. Man kan där skymta Kristus på korset mellan rövarn och Maria och Johannes.

Dessa målningar m.fl. bör har tillkommit i början av 1200-talet och konstnären är troligtvis från Nydala kloster.

Inventarier

Kyrkans medeltida nattvardskärl, dess gamla brudkrona samt några ornamenterade takbrädor finns i statens historiska museum.

Triumfkrucifixet hänger i valvbågen är från 1200-talets senare del och är ett gott prov på småländsk träsnidarkonst.

Dopfunten är huggen i grå sandsten och dess ena sida är skadad. Cuppan är indelad i rundbågiga arkadfält i vilka fabeldjur är placerade. Detta motiv hör hemma i orienten, men har troligtvis nått vårt land via de lombardiska stenmästarna vid domkyrkobygget i Lund. Den tros vara huggen av "Njudungsmästaren" i slutet av 1100-talet.

Klockstapeln är byggd ca 1925. Där hänger två klockor, den ena var tidigare kyrkans lilla klocka, den andra köptes 1959 för insamlade medel.

Idag används återigen kyrkan för gudstjänster, men även dop, vigsel och begravning. Kyrkogården används inte längre, utan församlingsborna hänvisas till Lannaskede-Myresjö kyrkas kyrkogård.

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Njudungskyrkorna spelat in en kortare film om Myresjö gamla kyrka. Du hittar den här.

bilder

Här nedan hittar du några foton på hur det såg ut innan man renoverade den förfallna kyrkan.

Lannaskede-Myresjö kyrka

De båda medeltida kyrkorna i Lannaskede (Landsbro) och Myresjö var för små, och slitna. En ny kyrka behövdes. De båda församlingarna gick samman, och byggde en ny och större kyrka på gränsen mellan socknarna. Från kyrkan är det 2 km till tätorten Landsbro och 2 km till tätorten Myresjö. Nu tillhör kyrkan Lannaskede församling.

Lannaskede gamla kyrka

Lannaskede Gamla Kyrka ligger någon kilometer utanför Landsbro. Det är en vacker kyrka som byggdes omkring år 1150. Orgeln i kyrkan är landets äldsta orgel som fortfarande är i bruk.

Myresjö gamla kyrka

Myresjö Gamla kyrka är en vacker 1100-tals kyrka, centralt belägen i Myresjö. Kyrkan var tidigare en ödekyrka men restaurerades under 1920-talet och är i idag en av församlingens mest använda och omtyckta kyrkor.

Fröderyds kyrka

Fröderyd är ett litet samhälle där psalmförfattarinnan Lina Sandell växte upp på 1800-talet. Fröderyd kyrka ligger på en plats som troligen varit en fornnordisk offerplats tillägnad guden Frö. Intill Fröderyd kyrka ligger Lina Sandellgården med Sandell muséet, Lina Sandell asken, hantverksbod och Lannaskede församlings pastorsexpedition.

Bäckaby kyrka

Historiskt sett så har kyrkan i små byar haft stor betydelse och Bäckaby är inget undantag. Enligt anteckningar som finns tillgängliga byggdes en kyrka i byn 1584 och troligen uppfördes den på en äldre grund. Kyrkan som byggdes hade klockstapel med två klockor men 1699 byggdes torn för klockorna.

Ramkvilla kyrka

Ramkvilla är ett litet samhälle som ligger mitt i småland och gränsar mot kronobergs län. Ramkvilla kyrka är vackert belägen vid klocksjöns strand.