Gravskötsel

Du som har en grav tar själv han om vården och skötseln för graven. Du kan få hjälp av kyrkogårdens personal; då gäller detta.

Omfattning av gravskötsel
Löpande avtal
Treårsavtal
Avräkningsavtal

Gravskötsel:

Gravrättsinnehavaren ansvarar för att graven hålls i ett värdigt skick genom vård och skötsel. Del av skötselansvaret kan köpas av kyrkogårdsförvaltningen genom ett gravskötselavtal.

Gravskötsels omfattning:

Avgiften avser gravskötsel för en eller två sammanhängande gravplatser. Pastoratet åtar sig att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick, innefattande följande: vårstädning, putsning och rensning av rabatt, gräsklippning, klippning av häck inom gravplats.

Plantering utförs en gång på våren med vårblommor, en gång på försommaren med sommarblommor samt en gång på hösten med ljung. Planteringar bestäms av pastoratet vad gäller tidpunkt, antal och sorter. Gräskanter ansas i samband med gräsklippning, rabattrensning utförs under hela växtperioden och bevattning utförs vid behov. Pastoratet utför skötseln fackmannamässigt och tar med tillbörlig omsorg tillvara gravrättsinnehavarens intressen och samråder med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Övriga tjänster kan köpas efter överenskommelse till den timkostnad som är fastställd för aktuellt år.

Följande alternativ erbjuds av Vetlanda pastorat:

Kostnad: 1 050 kr per år, fastställt belopp för år 2023

• Pastoratet fakturerar avgiften för skötsel av gravplats ett år i taget.
  • Avtal behövs inte utan betalning av upprättad faktura gäller som acceptans av avtalet.
  • Avtalet gäller ett år (kalenderår) med automatisk förlängning med ett år i taget om det inte sägs upp. Uppsägning skall ske senast tre månader före avtalsårets utgång.

Rätten till förlängning bortfaller när gravrättstiden utgår.

Treårsavtal:

• Pastoratet debiterar avgift för skötsel över 3 år.
  • För avtal som ingås debiteras gällande årskostnad gånger tre år
  • Detta avtal kan inte förlängas under avtalstiden. Önskas förlängning
    skall avtalet avbrytas och nytt avtal ingås. Räntekompensation utgår ej.

Gravrättsinnehavare har ingen rätt att tillgodoräkna sig någon ränta från det gamla avtalet. Avtal som är undertecknat av båda parter skall upprättas. Gravrättsinnehavare skall underrättas i god tid innan avtalet löper ut.

Avräkningsavtal:

Gravrättsinnehavare inbetalar ett belopp som skall räcka över en längre tid med avräkning vart år.

• Minsta belopp vid avtal med avräkning är 12 000 kr.
  • Pastoratet åtar sig att vårda gravplatsen så länge inbetalda medel räcker.
  • Pastoratet gör en avräkning av kapitalet varje år motsvarande det årets kostnad. Ingen räntekompensation utgår.

Det finns möjlighet för gravrättsinnehavare att betala in mer medel under hand. Avtal som är undertecknat av båda parter skall upprättas. Gravrättsinnehavare skall underrättas i god tid innan insatta medel förbrukats.

Kostnad gällande för år 2023:

Gravskötsel: 1 050 kr/år
Gravskötsel för tre år, avtal: 3 150 kr

Köp av övriga tjänster utförda av vaktmästare:
450 kr/ timma (min fakturering 450 kr)

Förnyad upplåtelse av gravrätt: 1 000 kr för 15 år

Upplåtelse av askgravplats inkluderat skylt: 6 000 kr/25 år

Upplåtelse av askgravlund inkluderat skylt: 2 000 kr/25 år

Tillägg på befintlig askgravplats, gemensam skylt: 2 000 kr/25 år

Tillägg på befintlig askgravlund, gemensam skylt2 000 kr/25 år

Våra kyrkogårdar

Här kan du läsa vilka gravsätt som finns på våra kyrkogårdar

Gravskötsel

Olika sätt att begravas på

Det finns flera olika vis att gravsättas på. Ibland kan skillnaden vara svår att ha koll på. Här hjälper vi dig få koll!

Gravrätt

Rätten till en gravplats kallas för gravrätt. Gravrätten är idag 25 år men kan förlängas mot en kostnad.

Gravstenssäkerhet

Kyrkogården ska vara en säker plats för alla att vistas på. Det är inte ovanligt att gravstenar släpper i gjutning eller dubbning och därigenom blir instabila.

Annan religion

Begravning för andra religioner, och för dem utan religionstillhörighet.