Annan religion

Begravning för andra religioner, och för dem utan religionstillhörighet.

Muslimsk begravningsplats

Pastoratet har sedan hösten 2017 en muslimsk begravningsplats inrättad i ett separat kvarter på Bäckseda kyrkogård. Det finns även en separat begravningsplats på Skogskyrkogården i Vetlanda, men den är idag fullbelagd. Våra lokala begravningsentreprenörer har information och kunskap om detta, som de kan förmedla till er.

Övriga religioner

Som huvudman för begravningsverksamheten försöker vi möta eventuella krav som finns kopplat till specifika religioner. Om det uppstår frågor i samband med en begravning, har vi en nära och bra dialog med våra lokala begravningsentreprenörer.

Utan religionstillhörighet

För dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan bistår vi med vårt kapell på Skogskyrkogården i Vetlanda. Där kan man genomföra en begravning med en begravningsförrättare utan någon religiös koppling. Gällande gravsätt och gravplatser på kyrkogården, så är det här samma valmöjligheter som för tillhöriga i Svenska kyrkan.

Begravningsombud

Begravningsombudet representerar dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan, och bevakar deras intressen i begravningsfrågor. Begravningsombud i Vetlanda kommun är Åselotte Andersson.