Vigsel

När du träffat någon du vill dela ditt liv med kan det kännas naturligt att manifestera det med en vigselgudstjänst.

Bokning

För att ni ska kunna gifta er i kyrkan måste en av er vara medlem i Svenska kyrkan. Bokning sker via expeditionen.

En vigsel kan vara mycket enkel och behöver inte alls vara dyr och påkostad. Med den präst som ska viga, planerar ni vigseln tillsammans så den för er känns äkta och genuin. Vänner och släktingar får gärna medverka med textläsning, sång och musik.

Musik

Församlingens tre musiker har det musikaliska ansvaret för församlingens musikliv. Rådgör gärna med dem inför er vigsel.

Festlokal

Vad gäller bröllopsfest så finns det lokaler att hyra: Hököpinge-, Västra Ingelstad- och Östra Grevie församlingshem samt Mellan Grevie och Arrie byastugor bokas via expeditionen. Vad ni önskar att servera under festen står ni själva för. Församlingshemmen rymmer mellan 40 och 60 personer. Observera att församlingshemmen ska vara städade och utrymda kl 23 och ingen starksprit får serveras.

Brudkronor

Det finns brudkronor att låna om du vill. Se bilder under fliken brudkronor.

Kyrklig välsignelse över äktenskap

Har ni registrerat partnerskap eller gift er borgerligt? Då är ni välkomna att få en kyrklig välsignelse över ert partnerskap/äktenskap.

Sedan den 1 november 2009 är det möjligt för Svenska kyrkan att viga par av samma kön. Vigselritualen ser i princip likadant ut med bara några få ändringar. Istället för "man och hustru" används genomgående begreppet äkta makar.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.