fyra ljus på blå bakgrund
Foto: IKON

Begravning

Att mista en älskad vän eller familjemedlem ställer ofta världen upp och ner för ett tag. Att ordna allt praktiskt tar kraft och energi. Ta din tid det är inte bråttom.

Alla människor har en egen väg att gå i både glädje och sorg. Döden och sorgen är bland det svåraste i livet. Som kyrka och församling vill vi finnas för dig som stöd och hjälp under den här tiden.

Samtal och stöd

Kontakta församlingen så hjälper vi dig att planera begravningsgudstjänsten. Vi har även samtalsgrupper för att hjälpa dig att ta dig igenom tiden efter. Det finns också möjlighet till enskilda samtal.

Planera begravningen

Dödsboet har det övergripande ansvaret för en begravning. De anhöriga kan ta kontakt med en begravningsbyrå som hjälper till med att lösa praktiska frågor som till exempel köp av kista, urna och transporter.

Anhöriga bestämmer själva i vilken utsträckning man vill anlita en begravningsbyrå. Byrån ska i sin tur meddela prisuppgifter och kostnadsförslag. Det är viktigt komma ihåg att begravningsbyråns representanter handlar på uppdrag av dödsboet. De agerar inte på egen hand. Ofta är det bäst att vänta ett par dagar efter dödsfallet med att boka tid på begravningsbyrån. Då blir det lättare att orka ta emot information och fatta beslut.

Efter att ni bokat begravning så kommer respektive präst ta kontakt med närmast anhörig för att tillsammans planera begravningsgudstjänsten.

Bårtäcke

Veberöds församling har ett bårtäcke som kan lånas ut vid begravningar i någon av våra kyrkor. Det är ett täcke som läggs över kistan i stället för kistdekoration med blommor.

Begravningsavgift

Begravningsavgiften är en årlig avgift som betalas av alla, både kyrkotillhöriga och icke kyrkotillhöriga. Avgiften bekostar bland annat lokaler, kremering, transporter och gravsättning. I begravningsavgiften ingår inte kostnaden för begravningsgudstjänsten, den ingår i kyrkoavgiften.

Begravningsombud

Länsstyrelsen utser begravningsombud som granskar begravningsverksamheten. De undersöker bland annat hur begravningar fungerar för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

Begravningsombud

Kontaktuppgifter till begravningsombudet i Veberöds församling för icke kyrkotillhöringa är:

Ulf Nordström
Mobil: 0707-41 70 55

Psalmer till begravningen

11 O store Gud

172 De ska gå till den heliga staden

173 Din frid skall aldrig vika

189 Bliv kvar hos mig

190 Bred dina vida vingar

201 En vänlig grönskas rika dräkt

217 Gud, för dig är alltid klart

231 Oändlig nåd (Amazing grace)

235 Som en härlig gudomskälla (Pärleporten)

249 Blott en dag

905 Nu lämna vi tillbaka

906 Alltför omöjlig att fånga

959 Som en blomma vissnad

Kyrkor och kyrkogårdar i Veberöds församling

Tre vackra, och mycket olika, kyrkor med respektive kyrkogård finns i Veberöds församling. Välkommen in, tänd ett ljus eller delta i en andakt, gudstjänst eller en annan aktivitet.

Kyrkogårdsfrågor

Kyrkogårdsförvaltningen sköter om Veberöds kyrkogårdar och gravplatser. Här på denna sida hittar du allmän information om vad som händer på våra kyrkogårdar samt information om gravplatser, gravskötsel och gravrätt.

Allt om begravning- läs mer på Svenska kyrkans gemensamma hemsidor

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Begravningsgudstjänsten

I begravningsgudstjänsten skapar psalmerna, musiken och orden gemenskap och delaktighet i gudstjänsten. Här hittar du några exempel. Inför begravningsgudstjänsten kan präst och musiker ge ytterligare förslag.

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.