Pilgrimsleder

Pilgrimsvandringen erbjuder möjligheten att reflektera över livet, världen och tron - din plats i Skapelsen och tiden. Genom Växjö stift går inte mindre än fem pilgrimsleder.

Pilgrimsleder i Växjöstift

Nydala Klosterområde grundades 1143 och var en gång ett stort och betydelsefullt cistercienserkloster. Nydala är än idag ett stort besöksmål med kyrka, klosterträdgård, café och guidade visningar.

Det är också mittpunkten för dig som vill pilgrimvandra i Växjö stift då de fyra pilgrimslederna Nydalaleden, Franciskusleden, Munkaleden, Västra Sigfridsleden möts här. Längre österut i stiftet hittar du också Östra Sigfridsleden som sträcker sig 30 km mellan Södermöres kustlandskap till Sankt Sigfrids Källa i Källebäcksmåla. Norra Sigfridsleden sträcker sig från Jönköping till Falköping eller tvärtom

Destination Småland hittar du samlade beskrivningar över lederna, mer information och inspiration inför din vandring.

Pilgrimsleder i Sverige

Intresset för att pilgrimsvandra är stort och i Sverige finns över 30 pilgrimsleder. På Svenska kyrkans webbsida kan du läsa mer om pilgrimsleder och pilgrimsplatser i hela Sverige.

Pilgrim i Sverige

Det finns självklart även leder utanför Växjö stift. Du kan läsa mer om det på Pilgrims Sveriges sida

Pilgrimsvandring

Att vandra i skog och mark och få tid till eftertanke och förankring är en möjlighet att ta vara på.

Några äldre människor sitter på marken i en skogsglänta och fikar.

Nätverk för pilgrimsarbetet

Har ni ett aktivt pilgrimsarbete i församlingen, eller skulle ni önska att ni hade? Välkommen i nätverket för pilgrimsarbete!