Hur såg kyrkolivet ut på 1600-talet, vilka värderingar hade man och hur såg det svenska samhället ut? Det och mycket annat berättade miniguiderna Melanie Nordgren, Jona Jani och Josefin Franzén om.
Foto: Charlotte Granrot Frenberg

Miniguider berättar om katedralen i staden

Femteklassare i Kalmar guidar sina familjemedlemmar i 1600-talets Kalmar och dess katedral. Under högtidliga former utnämns de sedan till diplomerade miniguider. Och får med sig kunskap om kyrkan och den lokala kulturhistorien på kuppen.

Det är en solig majkväll, fåglarna kvittrar och Kalmars uteserveringar är nästintill fullsatta. Vid Kavaljersporten på sydöstra sidan av Kvarnholmen har ett gäng femteklassare samlats, tillsammans med förväntansfulla släktingar och vänner. De som vill bär tidsenliga hättor och karpuser, för ikväll ska de resa tillbaka i tiden till 1600-talet.
– Ikväll ska ni få lära er mycket, för de flesta Kalmarbor brukar inte veta så mycket om sin stad och dess historia, säger Helen Andersson på Kalmar läns museum.

Skaran delas upp i grupper och ger sig sedan ut på en vandring med ett antal stationer på Kvarnholmen och i domkyrkan. Rosenlundska huset, Residenset, Klocktornet och Christofferkoret är några av platserna där grupperna stannar till. Femmorna är väl förberedda, med färgglada talmanus  där de plitat ned sina kunskaper efter flitiga studier. Åhörarna får veta mer om historiska karaktärer och byggnader, om krig och kärlek och kyrkoliv och mycket annat.

”Katedralen i staden” kallas projektet, som inte längre är ett projekt då det är andra året det går av stapeln och tanken är att det ska fortsätta. Det är ett samarbete mellan Kalmar domkyrkoförsamling, Kalmar läns museum och grundskolor i Kalmar kommun.
–  Med den lokala kulturhistorien som grund har vi kunnat möta skolan i samverkan med expertis från länsmuseet. Det här har verkligen varit givande och lärorikt för alla inblandade. Pedagogiken med miniguider gör att barnen lär sig väldigt mycket och blir väldigt engagerade, berättar Anita Karlsson, församlingspedagog i Kalmar domkyrka.

Utgångspunkten har varit att domkyrkan inte enbart är en församlingskyrka, utan också en katedral och mötesplats för hela regionen vars historia är tätt sammanflätad med Kalmars. Ett av huvudmålen har varit att belysa kyrkans roll i samhället nu och historiskt. Samt att erbjuda kyrkans kulturarv som ett medel i skolans undervisning.

Arbetet inleddes redan 2019, i samarbete med Växjö stift till en början. Det har varit ett digert arbete att ta fram ett pedagogiskt upplägg med verkliga historiska karaktärer och stämma av mot läroplanen. För eleverna inleds det hela med en stadsvandring med länsmuseet, följt av en kyrkvandring med domkyrkoförsamlingen. Under kyrkvandringen gestaltas människor från 1600-talet, av anställda och ideella medarbetare från församlingen. Klasserna får sedan besök av Anita Karlsson och personal från länsmuseet, som är behjälpliga med texterna som eleverna själva skriver inför sina guidningar.  Efter ett genrep är det sedan dags för guidning och diplomering.

– Det har varit fantastiskt kul att få möta eleverna både i kyrkan och i deras skolmiljö. De har lagt ned ett stort arbete och vi är väldigt imponerade av dem alla, säger Anita Karlsson.

Åter till den soliga majkvällens föreställning. När samtliga stationer har passerats är det dags för samling i kyrkbänkarna i domkyrkan. Anita Karlsson hälsar välkommen och de tre kyrkklockorna från den gamla kyrkan vid slottet ringer in till diplomering. Eleverna får en fanfar och därefter blir det diplomutdelning.

Josefin Franzén i klass 5C på Lindsdalsskolan är en av de som numera kan titulera sig som miniguide. Hon tycker att det varit en kul erfarenhet.
– Jag har lärt mig väldigt mycket. Allt har varit kul, för jag gillar verkligen historia, säger hon.

Charlotte Granrot Frenberg

Miniguiden Josefin Franzén.
Miniguiden Josefin Franzén. Foto: Charlotte Granrot Frenberg
Miniguiderna Josefin Franzén, Melanie Nordgren och Jona Jani.
Miniguiderna Josefin Franzén, Melanie Nordgren och Jona Jani. Foto: Charlotte Granrot Frenberg

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om arbetssättet kan du anmäla dig till kursen ”Kyrka – skola, ett möte kring den lokala kulturhistorien” på Fortbildningsveckan i höst. Under kursen får du ta del av projektet Katedralen i staden, ett samarbete mellan Kalmar domkyrkoförsamling, Kalmar läns museum och grundskolor i Kalmar kommun. Projektet har visat hur kyrkan, i samverkan med kulturarvssektorn, kan möta skolan med den lokala kulturhistorien som grund.