Foto: Marie Hedström

Inre och yttre hållbarhet i fokus

Det är angeläget för kyrkan, att skapa sammanhang för både nyfikna och rädda - via såpa och vinäger eller via skärm.

Artikel ur Kyrkans tidning nr 46 2020.

Existentiell hälsa och klimatfrågor är alltid aktuellt men när värld och samhälle verkar gunga funderar särskilt många över livets viktigheter. Då är det angeläget för kyrkan, att skapa sammanhang för både nyfikna och rädda - via såpa och vinäger eller via skärm.

Hur kan vi få människor som befinner sig mitt i livet att hitta in i kyrkans gemenskap? På södra Öland har riktade insatser, såsom föreläsningar om ämnen som berör, samtalskvällar om existentiella frågor och tillverkning av miljövänliga produkter, blivit ett sätt att nå nya målgrupper.

Aktiviteterna har kommit att fokusera på såväl inre som yttre hållbarhet, hur vi kan bli bättre på att ta hand om såväl oss själva som planeten vi bor på.

-         Vårt uppdrag som kyrka är att visa att det finns ett hopp och en framtidstro, och att vad jag själv gör också har betydelse, säger prästen Sara Ahlvin som tillsammans med pedagogen Anette Peterson har utvecklat nya sorters aktiviteter i kyrkans regi.

Idén väcktes först utifrån en önskan om att fånga upp fler konfirmandföräldrar, personer som själva ofta befinner sig utanför den kyrkliga kontexten. Vad är viktigt och angeläget för människor mitt i livet, då det kan vara svårt att prioritera andra aktiviteter när man har fullt upp med jobb och barn?

Det började med inre hållbarhet: Föreläsningar om sömn, stress och ekorrhjul med efterföljande andakt. Redan vid det första tillfället nåddes personer utanför kyrkans vanliga kretsar och föreläsningen lockade många fler deltagare än beräknat.

Efter det ordnades samtalskvällar om tro och liv, och nu i höst har det också funnits träffar med fokus på yttre hållbarhet. Exempelvis har deltagarna tillverkat egna miljövänliga städ- och hygienprodukter och inför advent kommer de att göra bivaxljus och kransar.

-         Det handlar om att tillsammans ta små steg mot ett mer hållbart liv, och det som rör vardagen är också kyrkans frågor. Vi har alla ett ansvar för skapelsen, säger Anette Peterson.

Samtalskvällarna handlade till en början om allmänna existentiella frågor, men riktar nu in sig mer mot den kristna tron, även om det också finns utrymme för fria samtal. Efter ett tag kan en grupp behöva lite tydligare teman för att komma vidare och planen är att använda Frälsarkransens budskap som utgångspunkt.

-        Att vara troende idag är ibland utmanande, och då kan det vara skönt med sammanhang där vi slipper känna oss ifrågasatta, säger Sara Ahlvin.

-        Och även om det kan bli tunga ämnen ibland ger samtalen så mycket mer energi än de tar, berättar Anette Peterson.

Framtiden är förstås oviss, på södra Öland såväl som i övriga världen. Några föreläsningar med stora åhörarskaror är inte aktuellt just nu. Inte heller den klimat-helg med loppis, matlagning, föreläsning och gudstjänst det fanns planer på – eller modevisningen med second hand-kläder i samarbete med Röda Korset.

Men arrangörerna försöker hitta mer småskaliga lösningar under tiden, samtidigt som det väcks idéer för framtiden. Kanske blir det läge att testa digitala former, vilket också skulle kunna locka personer som har svårt att komma hemifrån, exempelvis småbarnsföräldrar. Ett annat sätt att underlätta för den gruppen att delta är att erbjuda parallell barnpassning, något som har testats med positivt resultat.

Syftet med aktiviteterna i Färjestaden var att locka fler till kyrkan, men samtidigt är det viktigt att inte utbudet skapar stress. Ibland räcker det att skapa medvetenhet om vad kyrkan kan erbjuda, medan det som kanske bäst behövs i stunden är vila och stillhet.

-        Vi vill ju motverka det där ekorrhjulet, poängterar Sara Ahlvin.

Helhetsperspektivet finns hela tiden med i Anettes och Saras arbete. Här finns plats för både små och stora frågor, inspiration och stillhet, viktiga samtal och praktisk handling, inre och yttre hållbarhet.

Kyrkan på södra Öland bidrar med en viktig liten pusselbit i en värld där tempot ofta är högt, samhället stundtals gungar och livet ibland känns utmanande.

Text: Maria Estling Vannestål

Foto: Marie Hedström