Foto: Marcus/Walkin Media

Bröllop, dop och kärlek under pandemin

Jenny och Tom Wikander hade först tänkt gifta sig i Källa kyrka på Öland med cirka 85 gäster. Men sedan kom pandemin.

ARTIKEL UR KYRKANS TIDNING nr 11 2021

-  När restriktionerna kom med begränsning av sammankomster med max 50 personer förra våren, valde vi att flytta fram vår bröllopsfest tills när det är möjligt. Men vi ville viga oss då det var tänkt, eftersom vi hade sett fram emot den dagen i ett års tid. Vi hade bokat det mesta och kände att vi inte ville vänta ytterligare ett år. Nu i efterhand är vi mycket nöjda med att vi inte väntade, då det inte verkar vara bättre denna vår heller, säger Jenny.

Istället för 85 gäster bjöd de endast in närmsta familjen och Norra Ölands pastorat hade även vid den tiden restriktioner om att endast 20 personer fick vistas i kyrkan samtidigt.

-   Som tur var så blev vi inte fler än 20 personer. Vi är nöjda att vi vigde oss med närmsta familjen, det var en jättefin dag med knappt ett moln på himlen. Det var riktigt mysigt och kändes väldigt intimt, säger Jenny.

-   Nervositeten var jättehög trots att det bara var de närmaste. Efter att vi hade avbokat den stora festen beslutade vi att filma vigseln, vilket vi är glada för idag. Nu kan vi visa filmen för alla våra vänner och släktingar som inte kunde vara med oss på den stora dagen. Det var verkligen uppskattat av alla! säger Jenny.

De har bestämt att vänta med bröllopsfesten tills läget är bättre, förhoppningsvis ser det bättre ut i höst eller nästa år.

- Men kärleken kan vi fira vilken dag som helst, även om det blir om två eller tio år, säger Jenny.

Tips till andra brudpar: Vi vet att det inte är roligt att ställa in ett bröllop, och att det tar bort lite av det roliga i att planera, nu när läget är som det är. Så fundera på vad som är viktigt för er stora dag och ta sedan beslut efter det, säger Jenny.

- Järstorps kyrka är en sockenkyrka i Jönköpings församling, en riktig ”på landet”- kyrka med vackert läge nära stan och den är en mycket populär vigselkyrka.

Beskrivningen kommer från Claes Dahlquist, präst i Jönköpings församling som tjänstgör i Järstorps kyrka. Två dagar i veckan tjänar han även som häktespräst. Varje år under januari-februari brukar Claes, kantorn och vaktmästaren skicka ut en inbjudan till alla som bokat in en vigsel under kommande säsong till en vigselträff. Vaktmästaren berättar då om det praktiska, musikern går igenom musikval och om man vill ha någon solist. Prästen går igenom ordningen för gudstjänsten och tankar om relationer. Även familjerådgivningen brukar vara med och det brukar komma ungefär 15 par. Paren får ställa frågor, möta andra par och dela tankar tillsammans.

-  I år har vi inte kunnat göra någon sådan inbjudan, men vi har öppen kyrka för ljuständning under vissa tider och då har det kommit en del brudpar och pratat med oss på drop-in. Det har varit ganska få vigslar under året som varit, majoriteten har blåst av och vill vänta in, men i sommar är det ganska fullbokat. September har högst tryck just nu, säger Claes.

- Om man går tillbaka några decennier så var försommar och midsommar mest populär tid att vigas men vigselseden har ändrats. Man vill ha sin semester till att planera. De flesta som har vigt sig i det lilla formatet hade redan planerat det så, de som önskar ett stort bröllop med många gäster har valt att vänta, säger Claes.

-  De flesta förstår att man behöver skjuta på bröllopet, men det orsakar stress. Det är ett val man gjort att gifta sig och offentliggöra att ”nu är det vi som gäller och vår relation står i rampljuset”. Det är en anspänning, och så får de höra att ”nej tyvärr, du får vänta”.

Linda Berglund är komminister i Sjösås och Dädesjö församlingar strax utanför Växjö.

-  Sjösås gamla kyrka är den stora dopkyrkan här i Sjösås församling och i Dädesjö är det blandat mellan den nya kyrkan och den gamla kyrkan. Det har inte varit jättemånga dop under året som gått, kanske 5-6 stycken mot normalt ungefär 30, så visst är det skillnad, säger Linda.

Det är vanligt att tidigare församlingsbor som flyttat från orten bokar in Sjösås gamla kyrka eller Dädesjö gamla kyrka för dop ändå, de vill att deras barn ska döpas i hemförsamlingen.

- Nu i helgen ska jag döpa ett barn, men då har man också valt att endast närmsta familjen och faddrar närvarar, man gör det i det lilla formatet. Jag har även haft några dop i hemmet. Jag hoppas i och med att vaccinationerna får fart igen att det kommer igång med bokningarna, säger Linda.

Text: Linda Kirsten