Foto: Charlotte Granrot Frenberg

Barnens processionskors - en gåva för att fira Växjö stift 850 år

Hundra barn går med processionskors i Växjö domkyrka den 21 maj, då det blir kalas för att fira Växjö stifts 850-årsjubileum. Processionskorsen är en gåva från stiftet till alla församlingar och har tagits fram av Jan Ekström.

Jan Ekström tar vänligt emot i verkstaden på Magasinsgatan i Vetlanda. Verktygen hänger på sina platser och det är prydligt och undanplockat.
– Det var min farfar som lärde mig att hålla ordning i verkstaden. Jag snickrar som han gjorde, på det traditionella sättet. Jag har inga märkvärdiga maskiner och sådant, säger Jan.

Det var här som de totalt 180 processionskorsen kom till. Ett uppdrag som Jan Ekström beskriver som ”en ära” att få utföra. Annars gör han inte skillnad på ”fina” uppdrag och andra, säger han. Han hjälper till med det mesta, och han tar sällan betalt. Kostnaden för processionskorsen täcker knappt materialet.

Jan Ekström är utbildad möbelsnickare och verkstadsmekaniker och bodde under några år på 1970-talet i Stockholm, där han arbetade som snickare vid Riksantikvarieämbetet och Dramaten. Men han saknade småstadslivet och återvände till hemstaden Vetlanda. Han arbetade under en tid på Nordiska pianofabriken, och är faktiskt en av Sveriges sista pianobyggare. 1983 startade han eget, och har fortsatt med det sedan dess. Svenskt tenn, Josef Frank, Carl Malmsten och kungliga slottet är några exempel på vilka han arbetat med. Mest känd är han för att ha formgett fåtöljserierna Gazell, Gyro och Bravo från Conform, som blivit moderna klassiker. Men han vill inte gärna framhäva sig själv.
– Skriv nu inte så mycket om mig, utan om barnverksamheten och kyrkan och jubileet, det är det som är det viktiga, säger han flera gånger.

Till barnprocessionskorsen har han använt rökt ek, som får sin mörka färg av att stå i ett rum med ammoniak under ett dygn. Skaftet och foten är i björk. På ena sidan har han bränt in ”Växjö stift 850 år”, på andra sidan står det ”Låt barnen komma till mig”.
– Bränningen har gjort att det är lite suddigt bakom orden, men så tycker jag det ska vara när det är äkta. När barnen kommer att hålla i skaftet så kommer det att bli lite solkigt, men det är så det ska vara, det tillför något, säger han.

Mitt på korset sitter en glaspuck fastlimmad med Växjö stifts sigill från 1292. Sigillet berättar en dramatisk händelse från missionstiden när Småland kristnades. Sigillet pryds av tre huvuden, som symboliserar Sankt Sigfrids systersöner Unaman, Sunaman och Vinaman som enligt den medeltida legenden led martyrdöden genom halshuggning. Huvudena ska ha lagts i ett träkar som sattes ut i Växjösjön.

– Jag tyckte att det var en kul idé att ha med sigillet på korsen och tog kontakt med glasbruket i Pukeberg utanför Nybro, som har Sveriges enda yrkesskola för glas, och mycket skickliga lärare, berättar Jan Ekström.

Sigillstampen som användes till glaspuckarna har han själv skurit ut för hand i mässing, en teknik som knappt någon utför längre. För att kunna utföra arbetet fick han rekonstruera originalbilden något, då det saknades en del av texten.
– Jag fick fråga runt bland en del kunniga och de var övertygade om att det stått ”sigillum”, berättar Jan.

Genom åren har han tagit på sig många uppdrag åt Svenska kyrkan. Det har varit allt från att sätta upp klädeskrokar till att bygga altare, dopfuntar, bord, ambo, piedestaler och processionssljusstakar. Han har även byggt barnens altarskåp i Vetlanda kyrka och Björkö kyrka. Ett pågående uppdrag är att ta fram en ny resekräkla till biskopen.

– Det har varit väldigt fint att få samarbeta med kyrkan, jag har mött så många engagerade människor. Jag känner mycket för den svenska kyrkans kulturarv, som tillför vårt samhälle så oerhört mycket. Kyrkan har alltid varit i främsta ledet och har historiskt fört in mycket kunskap i vårt land, säger Jan Ekström.

Charlotte Granrot Frenberg

Samtidigt som kalaset har kyrkosångsförbundet sin barn- och ungdomskördag. Processionskorsen kommer att delas ut under en musikgudstjänst i Växjö domkyrka, då körerna framför sin repertoar. Läs mer här.

Glimtar från Växjö stifts historia

Den som är nyfiken på Växjö stifts historia har nu möjlighet att förkovra sig i en nyutgiven bok. Boken ges ut som en del av firandet av stiftets 850-årsjubileum.