Artiklar från Växjö stifts sida i Kyrkans Tidning

Diakoni i en orolig tid

”Tiden vi lever i” var temat när biskopen kallade stiftets diakoner till en samling i torsdags. Företrädare för polisen, Linnéuniversitetet och Försvarsmakten gav input.

Pressbild på Växjö stifts biskop Fredrik Modéus. Foto: Lina Alriksson

Biskopen går i kloster

Värnamo församling erbjuder Funkiskonfa sedan början av 2000-talet. En verksamhet som kännetecknas av mycket värme och glädje.

91 nyfikna ville veta mer om att jobba i kyrkan

Östrabos matsal fylldes till bredden under årets omgång av Nyfiken på kyrklig tjänst.

Förslagen för ny kyrkoplats lockade många intresserade

Funkiskonfa – en verksamhet med värme och glädje

Prästen Maria Hall målade biskopsfigur - som blev bokserie

Tre charmiga barnböcker med färgglada figurer i form av en diakon, en präst och en biskop är resultatet av ett samarbete mellan prästen Maria Hall och biskop Fredrik Modéus.

Maria Hall och David Berg var väldigt nöjda med kvällen på Östrabo.

En kväll för nyfikna frågor

Kommande Nyfiken på är 26/2. En kväll på Östrabo med stora möjligheter att ställa frågor om hur det är att arbeta som diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker eller präst.

Tio år av diakonal närvaro

Gunnel Sparrlöf vigs till präst i Växjö stift på söndag. 25-åringen kommer från Vadstena och ska göra sitt år som pastorsadjunkt i Oskarshamns församling.

Barnen i centrum – då växer gudstjänsten

Arbetet med Barnens katedral i Oskarshamns församling har lett till ett blomstrande gudstjänstliv där barn känner stolthet över att vara med och ta ansvar. Församlingen bjuder nu in andra församlingar till lärande möten.

Gunnel föll för Växjö stift

Pelarsalen lyfts i nationell kampanj

Pelarsalen i Värnamo lyfts i en nationell kampanj för att uppmärksamma Svenska kyrkans Mary-verksamhet. Genom Pelarsalen får människor en meningsfull sysselsättning och tillåts växa utifrån sina egna förutsättningar.

Ingrid Nordlund sitter vid sitt matbord som är dukat med kaffekoppar och ett kakfat. I förgrunden syns en kruka med en rosa cyklamen.

Ingrid fortsätter nöta på kyrkbänken

92-åriga Ingrid Nordlund kan se tillbaka på ett långt kyrkligt engagemang som både ideell och förtroendevald. Nu har hon avtackats som kyrkvärd efter 47 år i Vetlanda församling.

Lena Bok tänder ett ljus i en ljusbärare.

Allhelgona öppnar för det större

Uppemot 9 000 personer fikar på kyrkogårdarna i Jönköpings församling under allhelgonahelgen.  – Vi har ett jättestort ansvar att förvalta att så många kommer. Den här helgen har blivit lite helig för människor, säger diakoniassistent Lena Bok.

Tre diakoner som deltog under Fortbildningsveckan samtalar utomhus under en paus.

Fortbildningsveckan 10 år!

Tioårsjubilerande Fortbildningsveckan samlade hundratals av stiftets medarbetare förra veckan. Veckan bjöd på samtal och gemenskap, gudstjänster, fördjupning och fortbildning inom vitt skilda ämnen.

Domkyrkoorganist Sten-Inge Petersson sitter vid orgeln i Växjö domkyrka och tittar in i kameran..

Här skolas framtidens kyrkomusiker och körsångare

Fler som spelar orgel och vill vara en del av kyrkans musikverksamhet som kyrkomusiker eller körsångare i framtiden. Det är förhoppningarna på Växjö pastorats nystartade Schola cantorum.

Både hjärta och hjärna i stiftets skogsbruk

Många hänsyn behöver vägas mot varandra i kyrkans egendomsförvaltning. En delegation från Kyrkokansliet besökte Växjö stift den 29 september, för att utbyta erfarenheter och ta del av exempel från stiftets skogsbruk.

Biskopen utlyser tävling i att bygga pepparkakskyrkor

Biskop Fredrik Modéus vill lyfta kyrkornas betydelse – och utlyser en tävling i att bygga pepparkakskyrkor inför jul.

Peppade prästkandidater efter sommarens praktik

Stiftssidan fick en pratstund med prästkandidaterna Amelia von Schantz och Gustav Spång, ett år in i utbildningen. De berättar om sommarens praktik, studentlivet i Lund och hur det egentligen är att läsa grekiska.

Nattkampen 2023 i Växjö stift

I år var det Växjö stifts tur att vara värd för Nattkampen. "Kampen om Sherwood-skogen" avgjordes på stiftsgården Tallnäs.