Foto: Charlotte Granrot Frenberg

11-årige orgelspelaren Elis Stark: Det låter väldigt fint och mäktigt!

Antalet unga orgelspelare har ökat i Växjö stift och ett nytt nätverk för kyrkomusiker som undervisar i orgel har startat i år. För 11-årige Elis Stark från Slätthög är målet klart: han vill bli organist.

”Lägg namnet Elis Stark på minnet. 11-årige Elis spelade orgel som om han aldrig hade gjort något annat vid dagens gudstjänst i Moheda kyrka”. Så skrev biskop Fredrik Modéus på sin facebook-sida i april. Och sista lördagen i augusti fick fler chansen att höra Elis spela, när han medverkade vid Växjö stifts orgelkalas med konsert i Växjö domkyrka.

Elis Stark är en av Växjö stifts orgelelever. Han undervisas just nu av kantorn Annika Fritzson i Moheda pastorat, men går vanligtvis hos organist Linda Malm, som är föräldraledig för tillfället. Han har spelat i tre år och gillar orgelns pampiga toner. Favoritstycket är Te Deum.

– Det låter väldigt fint och mäktigt med orgelmusik. Det känns mäktigt att spela. Helst spelar jag gammal musik, för jag gillar att utmana mig. Det ska vara lite svårt! säger han.

Han har lite att brås på. Förutom att han vuxit upp i kyrkan med två präster till föräldrar, så har han en mormor som är kyrkomusiker. Och han själv vet precis vad han vill bli när han blir stor.
– Jag vill bli organist, säger han tvärsäkert.

Det utbildas inte tillräckligt många nya kyrkomusiker i förhållande till kommande pensionsavgångar, vilket gör att det förväntas råda stor brist på kyrkomusiker i framtiden. Därför gläder sig stiftsmusiker Åsa Johnsson extra mycket åt att antalet orgelelever i Växjö stift ökat de senaste åren. I våras startade hon ett nytt nätverk för kyrkomusiker som undervisar i orgel i östra delen av stiftet. Därmed finns två nätverk i stiftet, ett östligt och ett västligt.  De ses två gånger per år och byter erfarenheter och får någon form av inspiration. Möjlighet finns för fler att ansluta.

– Jag upplever att medvetenheten om vikten av undervisning har ökat både bland kollegor och arbetsledare. Intresset för orgelkalaset vi hade 27 augusti visar att det finns många elever över hela stiftet och det blir en fin mötesplats för både pedagoger och elever, säger hon.

På Oskarshamns folkhögskola ordnas det orgelläger för barn på somrarna. Det har också köpts in en så kallad do-orgel, ett koncept som innebär att barn på någon timme får bygga en egen orgel och sedan spela på den. Den har använts i skolklasser, med konfirmander och orgelelever i stiftet.

– Jag upplever också att jag får draghjälp från nationellt håll genom satsningen på ”Organister i framkant”, en sida där man kan hitta information om orgeln, både var det finns undervisning lokalt, utbildningsplatser för kyrkomusiker, konserter och inspiration för kyrkomusiker, säger Åsa Johnsson.

För Elis Stark är musikintresset stort. Förutom orgel spelar han även trumpet på Musikskolan. Dessutom har han på egen hand lärt sig att spela dragspel, piano, lite gitarr och ukulele. Ett annat fritidsintresse han har är fotboll. Men när han får frågan om vad som är roligast, fotboll eller orgel, så tvekar han inte en sekund.
– Musik!! utbrister han med glittrande ögon och ett stort leende på läpparna.

Charlotte Granrot Frenberg

Gemenskap på orgelskola i Södermöre

I Södermöre pastorat har det startats en orgelskola, med såväl enskilda som gemensamma lektioner och möjlighet till gemenskap.

Vill du lära dig att spela på världens största instrument? Så står det på inbjudan till orgelskolan på pastoratets webbplats. Hittills har sex elever i åldrarna 11-30 år anmält sig och terminen har precis startat.

Orgelskolan startade för två år sedan, när kantorn Kim Eriksen var nyanställd.
– Jag sa redan när jag skulle anställas att istället för att starta ytterligare en kör så vill jag starta en orgelskola, för det kommer att fattas kantorer i framtiden, säger han.

Kim Eriksen och hans fru flyttade hit från Danmark, där han deltagit i ett initiativ som syftar till att främja orgelspelande.
– Idén var att vi skulle ha mer gemenskap omkring orgelspelandet, så att det inte bara blir en ensamövning. Jag tog med mig idén hit, berättar han.

På orgelläktaren, som mest användes som förråd, har han röjt undan och inrett med soffor och bord. Förutom enskilda lektioner får orgeleleverna även en gemensam lektion varje vecka, med musikteori och gemenskap. Eleverna får spela för varandra och på så vis vänja sig vid att uppträda. Kim Eriksen försöker även få dem att spela i högmässan ibland.

– Många musiker övar mycket, men blir rädda när de ska uppträda. Jag tänker att orgelskolan ska vara lite som fotboll. Två träningspass i veckan och så match på helgen, säger han.

Hans målsättning är att få så många elever att han kan höja nivån och erbjuda 8-10 platser, med väntlista. Ett sätt att öka motivationen för eleverna att öva hemma.

– Det krävs lite disciplin, man måste göra jobbet. Jag vill inte bara ha ungdomar som tycker det är lite kul att prova på att spela, jag vill ju ha kantorer! säger Kim Eriksen.

Det har krävts en del arbete för att få ihop elever. Han har informerat i olika facebook-grupper, tipsat lokaltidningarna, värvat från kören samt samarbetat med musikläraren på Ljungbyholms skola. Han tog emot skolklasserna vid sex tillfällen. Ett samarbete som kommer att fortsätta, då det planeras för att klasserna även ska få prova på att bygga do-orgel. Kanske kan det även bli ett läger till sommaren.

Kim Eriksen uppmuntrar till att tala med sin kyrkoherde om att få utrymme i sin tjänst till att undervisa.
– Det är viktigt att få den möjligheten, så att vi fångar upp de som vill bli kantorer i framtiden, säger han.

Charlotte Granrot Frenberg

Kim Eriksen, kantor i Södermöre pastorat