Utställning i Storvreta församlingsgård

med Emilia Norström, måleri, Lotta Luring, smycken och Tony Edlind, måleri

Utställningen invigs med vernissage den 20 mars
kl. 17 i församlingsgården i Storvreta.

Utställningen finns att se 20 mars till 28 april.

På församlingsgården är personal på plats vardagar kl. 9-15 (ofta till kl. 16) och tisdagskvällar då det är mässa vid kl. 18.30.
Söndagar är det också möjligt att titta på utställningen i samband med gudstjänsten kl. 11.00.

Årets utställande konstnärer är:

Emilia Norström ”Jag är bosatt i Storvreta med min lilla familj och arbetar som grafisk designer. Konst har alltid varit en stor del av mitt liv och jag har målat så länge jag kan minnas. Jag har hunnit testat på många olika material men har mestadels fastnat för akvarell och gouache och målar gärna med en mixa av båda i samma bild. Jag gillar att måla mystiska bilder, gärna med ögon, inslag av rymden och olika djur eller natur. Jag målar det som min fantasi ger mig helt enkelt.”

Lotta Luring ”När jag är i naturen samlar jag på mig lite blommor, knoppar och annat. Sedan torkar jag växtdelen och skapar smycken. Jag har alltid fascinerats av blommor och moder jord, att ta vara på de små och se de fina i det lilla är för mig en fröjd. Så man sedan kan bära med sig en känsla av unicitet och en koppling till naturen.

Tony Edlind ” Måleriet startade redan i åttaårsåldern med en julklapp med en komplett ”målarlåda för att måla i olja"  eftersom "teckna och måla" var mitt  favoritämne i skolan.  Några av de första tavlorna med bl. a "tågmotiv" från  Edsbro station uppskattades av vår syster Göta, Edsbros distriktssköterska  som skänkte ett flertal tavlor  till ett nybyggt barnsjukhus i Stockholm.

Jag fortsatte att måla men övergick till att måla "vattenfärg" långt upp i slutet av skoltiden främst naturmotiv. Sedan blev det  andra intressen, familj mm men jag målade av och till och gick någras kurser  med då kallades konsten "akvarell". När den eländiga "pandemin” utbröt, tog jag upp målandet igen, mest för att ha något att göra  och det blev huvusakligen i akvarell med bl. a  "natur- kulturmiljöer"(fotograferade bilder) från mina utlandsuppdrag i Östafrika under 6 år . Jag målar nu mest natur - och kulturmiljöer från Storvretabygden  och Uppsala. Jag har deltagit som inbjuden akvarellist i "Sommarkonst på Gysinge herrgård"