Följ med till Wittenberg!

Lutherstaden

18-21 oktober 2018

Informationen uppdaterad 2018-06-04

DET FINNS FORTFARANDE PLATSER KVAR!

Ett år har gått sedan reformationen firade 500 år. Trängseln är mindre, hotell- och restaurangpriserna är normala. Då passar vi på att bjuda in till en resa till Wittenberg - staden där Martin Luther verkade och viktiga delar av reformationen tog sin början.

Vi åker med Bergkvara buss i deras bekväma helturistbuss. I Wittenbergbor vi på Acron Hotel med adress Am Hauptbahnhof 3, Wittenberg.

Program i stort

På morgonen den 18 oktober kl 07.00 går bussen från Västra Karups kyrkoparkering. Vår välbeprövade och jättetrevlige chaufför Leif Tåthtar emot oss och bussen lastas. Vi kör över dagen med lämpliga pauser. På kvällen kommer vi fram och får våra rum.

På fredagen efter frukost beger vi oss till stadskärnan. Bussen kommer att köra oss dit för dem som har svårt att gå. Den viktiga huvudgatan leder oss till slottskyrkan där det hävdas att Luther spikade upp sina teser. Andra saker vi besöker är

• Stadskyrkan

• Melanchthonhuset

På pastorsexpeditionen i Västra Karup finns en sammanställning om Luthers liv och gärning. Kom in och få ditt exemplar!

• Cranachgården

• Lutherhuset

• Vattenledningssystemet med brunnar

När vi vilat ut hoppas vi att vi kan äta och dricka gott tillsammans framåt kvällen.

På lördagen kör Leif oss ut i omgivningarna. Det blir sight-seeing helt enkelt.  Vi planerar besök i Halberstadt. Staden blev omkring 820 biskopssäte, var 989 marknadsplats, och erhöll tidigt stadförförfattning. 1226 kom Halberstadt under biskopen av biskopsdömet med samma namn. Vi avsätter även tid för shopping givetvis.

På söndagen efter frukost åker vi mot Bjäre igen. Hemkomst beräknas någon gång under kvällen.

Ekonomi

Priset för resan är 3.500:-. I detta ingår resa, hotell med del i dubbelrum med frukost. Några få enkelrum finns också med ett tillägg på 665:-.

Tänk på att ha giltigt pass! I Tyskland betalar man med Euro. Bäst är att växla hemma. Kreditkort fungerar på de allra flesta ställen.

Intresseanmälan och bokning

För att vi skall kunna beräkna antalet resenärer och veta ungefär hur många vi blir,  går det bra att omgående göra en intresseanmälan. Detta görs på telefon 0431-360400 (expeditionen) eller via mail till vkarup.pastorat@svenskakyrkan.se

Information om resan och andra frågor

Information fås via vkarup.pastorat@svenskakyrkan.se

Vem får åka med?

Vem som helst! Man behöver inte bo i pastoratet för att kunna åka med!