EuroPride till Stockholm i juli

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 29 juli-5 augusti arrangeras EuroPride och då händer det även mycket i kyrkorna i Stockholm.

Det händer mycket i kyrkorna i Stockholm under EuroPride-veckan. Lördagen den 4 augusti firar Västermalms församling en Parad-mässa i Kungsholms kyrka kl.11.30 med Biskop Eva Brunne och församlingens präst Johan Lundby. Efteråt bjuds det på kyrkfika och paradpepp inför Pride-paraden. Läs gärna mer i länken här om fler tillfällen att fira mässa under festivalveckan.

Pride-paraden utgår från Kungsholms torg kl.13.00 på lördagen och håll utkik efter parollerna ”Gör inte skillnad på människor” och ”Störst av allt är kärleken”om du vill delta i paradgruppen. Paradsträckan är cirka 4,5 kilometer lång och det beräknas ta 2 timmar att promenera till slutdestinationen Östermalms IP.
Programmet för "Hela kyrkan på Pride" hittar du här.

Vad är EuroPride?
EuroPride är en återkommande internationell festival för HBTQ-personer och festivalen arrangeras i olika europeiska städer varje år. EuroPride är också ett forum för nätverkande, samtal och debatt för lika rättigheter och avslutas med en parad på sista festivaldagen. EuroPride lockar besökare från hela Europa och i sommar genomförs EuroPride i Sverige för tredje gången, och för första gången med två städer som arrangörer.

Det är Stockholm Pride tillsammans med West Pride som vill skapa en glädjefest som sträcker sig över tre veckor och som binder ihop Sveriges två största städer. Det innebär att festivalen startar i Stockholm den 27 juli och pågår fram till den 5 augusti. Därefter flyttas festivalen till Göteborg och pågår där 14-19 augusti.