Foto: Henrik Mill

Om att jobba här

Svenska kyrkan Västerås har fler än 80 000 medlemmar, 26 kyrkor och 23 begravningsplatser. Vi bidrar till ett schysstare samhälle på många sätt, genom stöd till den som behöver oavsett tro eller tvivel, genom arbetet som görs av präster, diakoner, kyrkvaktmästare, församlingspedagoger och alla andra yrkesroller du hittar hos oss.

När du väljer att arbeta hos oss bidrar du till att skapa ett godare liv och ett schysstare samhälle för många, med hjälp och stöd till människor som har det svårt. Du bidrar också till vårt gemensamma kulturarv, att du själv och andra kan sjunga i kör, delta i verksamheter, prata med en präst när det krisar och mycket mer.

Vår storlek ger styrka

Svenska kyrkan Västerås har fler än 80 000 medlemmar. Här arbetar omkring 230 schyssta medarbetare, som alla är en del av en resursstark modern organisation med goda villkor, goda utvecklingsmöjligheter och bra förmåner. Här får du dels många arbetskamrater och dels många möten och kontakter med andra människor genom våra olika verksamheter. Vi som arbetar här finns i 26 kyrkor och på 23 begravningsplatser men också runt om i samhället

Vi möter människor i livets alla skeden, i glädje såväl som sorg. Verksamheten är öppen för alla, oavsett tro eller tvivel. Det finns mötesplatser för alla åldrar med allt från öppna förskolor och ungdomsverksamhet till samtalsgrupper, gudstjänster och körer. Kyrkan finns med vid många större livshändelser som dop, vigsel och begravning, men är också en del av vardagen i till exempel skolor och på sjukhuset.

Många olika yrken

Inom Svenska kyrkan Västerås finns många olika yrken. Kanske tänker du främst på våra profilyrken, präster, diakoner, kyrkomusiker och församlingspedagoger men här finns också vaktmästare, kyrkogårdsarbetare, kommunikatörer, ekonomer och många andra som alla har olika bakgrund.

Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan eller vara troende för att arbeta hos oss, om du inte arbetar inom något av profilyrkena. Men däremot måste du dela våra grundläggande värderingar som grundar sig på den kristna tron.

Vi samarbetar med andra goda krafter

Svenska kyrkan Västerås samverkar med andra goda krafter i samhället som Stadsmissionen, Företagsvolontärerna och Lokala hjälpen. Tillsammans gör vi Västerås lite bättre. För alla. Genom ACT Svenska kyrkan bidrar vi också till schysstare samhälle och ett bättre liv för människor i andra länder. För att alla människor har rätt till ett värdigt liv, fritt från fattigdom, förtryck och orättvisor.

Ideellt arbete

Du kan också engagera dig ideellt som volontär i Svenska kyrkan. Du kan till exempel delta i en besöksgrupp, vara kyrkvärd, sjunga i kör, vara konfirmandledare, arbeta med aktiviteter för flyktingar eller med läxhjälp till barn. Kontakta någon av våra kyrkor om du vill engagera dig ideellt.

Du kan även engagera dig som förtroendevald

Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation. Vart fjärde år väljer våra medlemmar, genom kyrkovalet, ett antal förtroendevalda som ska företräda dem under den kommande fyraårsperioden. Läs mer här om att vara förtroendevald.

Vill du bli en av oss?