Dop steg för steg

Du är alltid älskad - det är löftet som du får med dig i dopet. Här kan du läsa om dopet, dopsamtalet, dopgudstjänsten och hitta annan information du kan behöva.

Tradition, tro eller en möjlighet att samlas till fest och tack för en ny familjemedlem? Anledningarna till att välja att låta ditt barn, eller dig själv döpas, kan vara många och de ryms alla sida vid sida i Svenska kyrkan. Här kan du läsa mer om vad dopet betyder på Svenska kyrkans nationella webbplats.

Dopet är öppet för alla

Det finns ingen åldersgräns för dopet, varken uppåt eller neråt. Barn, såväl som tonåringar och vuxna, kan bli döpta. Om du som vuxen funderar på dop finns det möjlighet att delta i samtalsgrupper om kristen tro innan du bestämmer dig. Kontakta oss för mer information om aktuella samtalsgrupper.

Dopgudstjänsten

I dopet öser en präst vatten över huvudet på den som ska döpas och säger: ”Jag döper dig i Faderns, Sonens och den helige Andens namn.” Hur själva gudstjänsten sedan utformas kan variera. Det finns stora möjligheter att påverka utformningen, till exempel i valet av musik och genom att låta nära och kära medverka med textläsning eller praktiska moment som att hälla upp dopvattnet.

Dopsamtal

Innan dopet tar prästen kontakt för ett samtal där ni går igenom hur dopgudstjänsten går till och gemensamt bestämmer hur den ska ramas in. Har du särskilda önskemål, till exempel om musik, kan du ta upp det i dopsamtalet.

Plats för dop

De flesta dop sker i en kyrka, men om det finns en annan plats där du skulle vilja ha en dopgudstjänst går det oftast att lösa. I Västerås har du ett 30-tal kyrkor att välja mellan. Här kan du se vilka kyrkor det finns att välja mellan.

Vill du ha ett dop i en kyrka utanför Västerås, eller i någon av våra kyrkor i utlandet tar du kontakt med Svenska kyrkan på den aktuella orten. Hitta kyrka på Svenska kyrkans nationella webbplats.

Fortsätta festen

Många väljer att fortsätta firandet med fika eller mat efter dopgudstjänsten. I närheten av många kyrkor finns församlingsgårdar som du har möjlighet att hyra.

Fadder

En fadder, eller gudförälder som det tidigare kallades, innebär att vara en förebild för den som döps och att vara någon som finns till hands genom livet med stöd och uppmuntran. Faddern utses av barnets föräldrar. Att vara fadder är ett hedersuppdrag. Det enda som krävs för att du ska kunna bli fadder är att du själv är döpt. Du behöver inte välja en fadder, det är frivilligt.

Drop in-dop

Flera gånger per år erbjuder vi möjlighet till drop in-dop, bland annat i samband med Västerås barnfestival och som drive in-dop (Power Big Meet/Västerås Summer Meet). Det är ett enkelt och stämningsfullt sätt att döpas som inte kräver någon förbokning. Vi står för kyrka, präst, musik och dopfika.

Vid barndop behövs legitimation för barnets samtliga vårdnadshavare, vid vuxendop legitimation för dig som ska döpas. Här kan du läsa mer om aktuella drop in-dop.

Checklista för dop

Det kan vara mycket att tänka för inför ett dop. Här hittar du en checklista med några frågor som hjälper dig i förberedelserna.

Hur vill du ha dopdagen?
När vill du ha dopet?
Vilken kyrka vill du vara i?
Vilka ska vara med?
Hur vill du fira efter gudstjänsten?
Vill du ha faddrar och vem ska du i så fall fråga?
Dopklänning (om man vill): låna av kyrkan, av släkten, av vänner, köpa eller sy?

Skaparen som livet ger var och en med kärlek ser, sänder änglar hit med bud: Du är skapad utav Gud. Ingenting i världen kan skilja ifrån människan kärleken som dopet bär: Du är älskad som du är.

Christina Lövestam, psalm 900