Dockor och krans med blommor på en grön duk.

Barnens påsk

Här hittar du pyssel, tips och länkar till filmer för barn under påsken.

Snart är det påsk - den stora högtid då vi kristna firar att Jesus efter sin död blev levande igen – att han uppstod! Läs gärna den spännande berättelsen tillsammans med en vuxen. Kanske kan ni klura ut korsordet när ni läst färdigt?

Bibelberättelsen, (PDF-fil).

Korsord, (PDF-fil).

Fler tips på pyssel och påskaktiviteter för barn

Se en film om varför vi firar påsk

Se filmer som vi själva har spelat in i Vallentuna kyrka inför påsken, till förskolor och skolor.

Se en tecknad film producerad av Svenska kyrkans nationella nivå.

För er lite äldre barn eller barn och vuxna tillsammans vill vi tipsa om den tecknade filmen ”Prinsen av Egypten”, som handlar om ursprunget till den judiska påsken.

Mera tips

• Plantera ett frö i jord, vattna och se hur något torrt och ”dött” kan växa och bli levande igen!
  • Tillverka påskkort - rita, måla, klipp och klistra. Om du vill kan du sätta ett frimärke på dem och skicka till någon som du tror skulle bli glad för det.
  • Ta en tur tillsammans med en vuxen till Vallentuna kyrka för att titta på påskscenerna med bibliska figurer som står uppställda inne i kyrkan (öppen alla dagar till kl 16.00). Fler påskscener finns i Öppna förskolans fönster i Mathiasgården där du kan se och läsa Salomes berättelse om hur det var den allra första kristna påsken.
  • Färglägg en påskbild. Nedan finns länkar (externa) till påskbilder att färglägga.

Han är uppstånden.
Uppståndelsen.

• Hämta ett kuvert med påskpyssel i dopkoret i Vallentuna kyrka som du kan ta med dig hem (så länge lagret räcker).

Vi vill önska dig och din familj en riktigt fin och glad påsk.
Många varma hälsningar från personalen i Vallentuna församling.