Ljusbärare i Forsbacka kyrka.
Foto: Madelene Perpåls

Sinnesromässa

Sinnesromässa är en gudstjänst med nattvard som möter dagens människor utifrån vårt sökande efter andlighet.

Sinnesromässan i Forsbacka, alltid en söndag klockan 18.00

Fika serveras från 17.00 en trappa ned i kyrkan.
Varmt välkommen till en stund av återhämtning och påfyllning av sinnesro!

Vad är en sinnesromässa?

Det här är en gudstjänst som berör många. Om du är trött och sliten, har eller har haft missbruks- eller relationsproblem eller kanske söker en annan typ av gudstjänst än den traditionella är du varmt välkommen hit.

Namnet sinnesromässa kommer av att deltagarna läser sinnesrobönen som inledning, en bön som ger förtröstan och som används inom 12-stegsprogrammet.

Vad händer under en sinnesromässa?

Vid varje sinnesromässa gästas vi av en eller flera musiker. Musiken talar till oss på ett annat plan än det talade ordet. Musiken är viktig i gudstjänsten.

Vi gästas också av en delare. Delaren har själv, i någon form, levt ett destruktivt liv, som hen tagit sig igenom. Delaren berättar om sin resa - sin livsväg.

Mitt i gudstjänsten ges möjlighet att besöka olika platser i kyrkan: Du kan ta emot nattvard (glutenfritt bröd och alkoholfritt vin), vid en plats kan du tända ett ljus för dig själv eller för någon du tänker på, vid en annan plats finns möjlighet till personlig förbön, du kan skriva en bön och lägga i en bönekorg som sedan bärs fram i gudstjänsten. Det går också bra att bara sitta kvar i bänken med sina egna tankar, böner och reflektioner som sällskap.

Här finns inga krav, inga förväntningar och ingen stress. Bara sinnesro som vi vill dela med oss av.

När firas sinnesromässa i Forsbacka?

Den andra söndagen i månaden kl. 18.00 firar vi sinnesromässa. Fika serveras från kl. 17.00. Det kostar ingenting, men man får lämna en frivillig gåva om man så önskar.