Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Vadstena och Dals församlingar Besöks- och postadress: Gräsgatan 31, 59230 Vadstena Telefon: +46(143)29850 E-post till Vadstena och Dals församlingar

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Gudstjänster

Gudstjänsten har stark ställning inom kristendomen och är delvis en fortsättning av den judiska synagogsgudstjänsten.

Mässa

Högmässa

Högmässa firas bland annat i Klosterkyrkans högkor med många ansvariga i olika uppgifter på söndagar 11.00.

Enkel pilgrimsmässa

Bygger på växelläsning av Psalm 23 i Psaltaren och tar ca 15-20 min. Nattvardsgåvorna skickas vidare mellan deltagarna. Prästen har endast en enkel röd Maria-stola. Firas i frälsarkranskapellet i Klosterkyrkan (måndag 8.00, tisdag 8.00, torsdag 8.00, fredag 8.00), lördag 8.00 i Pilgrimscentrums kapell.

Veckomässa

En mässa med läsning, predikan, och sjungen nattvardsliturgi. Mässan tar ca en halvtimme och firas vid Klosterkyrkans Rosenkransaltare onsdag 8.00 och fredag 18.00.

Mässa med stora och små

Under några söndagar per termin firar vi "mässa med stora och små" eller "gudstjänst med stora och små" i Klosterkyrkan eller i någon av våra kyrkor i Dals församling. Då är gudstjänsten mer anpassad för våra små vänner. De medverkande är barn från våra församlingar och de har funnits med i förarbetet på olika sätt. Barn är alltid välkomna till mässa i Vadstena och Dals kyrkor men under "mässa med stora och små" eller "gudstjänst med stora och små" är barnen i centrum lite mer än vanligt. 

Temamässa

Temamässan firas ungefär en gång per månad i Klosterkyrkan klockan 18.00. Temat hämtas alltid från Frälsarkransen. Temamässan kännetecknas av Taizémusik, solosång av ungdomar, musikvideor och gudstjänstagenda projicerade på väggen samt ljuständning. Sök i kalendern  på "temamässa" för att se när nästa temamässa firas.

Mässa - andrum inför helgen

Den här formen av mässa är den allra enklaste i Vadstena och Dals församlingar och firas fredag kväll klockan 18.00 en gång i månaden. Sök i kalendern  på "andrum" för att se när nästa Mässa - andrum inför helgen firas.

Tidebön

Vi använder Pilgrimens tidegärd med rötter i Bibeln och ur-kyrkans bönetradition. Tidegärden har under lång tid varit en stomme för bön i enskilda människors liv och i församlingar, men främst i klostren kring där det dagliga livet haft ett ordnat inslag av tidebön. Orden i tidegärden är både nya och gamla, hämtade från den gemensamma böneskatten i kyrkans stora, världsvida och eviga familj. Det finns också stort utrymme för egna ord, för meditation och tystnad. Måndag-lördag 9, 12, 15 i Klosterkyrkan (lördagar i  Pilgrimscentrums kapell). På fredagen bärs ikonkorset mellan böneplatserna för att påminna om Kristi kors.

Barn i kyrkan

Barn är alltid välkomna i Vadstena och Dals församlingars gudstjänster. Sitt gärna långt fram så att era barn ser ordentligt. Var inte rädd för att låta barnen ströva fritt i kyrkan. Det finns mycket fint och spännande att titta på och uppleva i kyrkan. I Klosterkyrkan kan du gå med ditt barn längs sidogångarna, kanske tänder ni ett ljus i någon av kyrkans ljusbärare. I Vadstena Klosterkyrka finns en särskild plats i kyrkan där barn kan rita, läsa en bok eller leka en stund.

Barnen är välkomna till nattvardsbordet

Tillsammans med dig (man behöver inte vara konfirmerad för att ta emot nattvard) är barn välkomna till nattvardsbordet. De barn som vill ta emot nattvardsbrödet sträcker fram handen, tar emot brödet och doppar det i nattvardskalken. Man kan även välja att barnet enbart tar emot nattvardsbrödet. För de barn som inte känner sig mogna för något av detta ber prästen alltid en välsignelsebön.

KYRKTAXI

Om du bor inom pasoratet och har svårt att själv åka till söndagens gudstjänst i någon av våra kyrkor, kan du använda dig av kyrktaxi. Ring 0143-122 00 senast 1 timme före gudstjänsten. Gör gärna taxibeställningen dagen innan. Kyrktaxi är gratis.

 

Tredje söndagen i advent

Den tredje adventssöndagen berättar om Johannes döparen. Han som var kusin till Jesus och förberedde folket på att något nytt skulle komma.

Tema

Bana väg för Herren

Liturgisk färg

Violett eller blå

Altardekoration

På altaret ställer vi violetta blommor och vi tänder två ljus.

Bibeltexter

Gammaltestamentlig läsning

Malaki kapitel 4, vers 4 - 6

Glöm aldrig den lag som jag gav min tjänare Mose på Horeb, med stadgar och bud för hela Israel. Se, jag sänder profeten Elia till er innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna, så att jag inte viger landet åt förintelse då jag kommer.

Epistel

Petrus andra brev kapitel 1, vers 19 - 21

Nu kan vi ännu mer lita på profetorden. Dem bör ni låta lysa för er som en lampa i ett mörkt rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand. Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud.

Evangelium

Evangeliet enligt Matteus kapitel 11, vers 12 - 19

Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld. Ty ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser. Ni må tro det eller inte, han är Elia som skulle komma. Hör, du som har öron. Vad skall jag jämföra detta släkte med? De liknar barn som sitter på torget och ropar åt andra barn: ’Vi spelade för er, men ni ville inte dansa. Vi sjöng sorgesånger, men ni ville inte klaga.’ Johannes kom, och han varken äter eller dricker, och då säger man: ’Han är besatt.’ Människosonen kom, och han äter och dricker, och då säger man: ’Se vilken frossare och drinkare, en vän till tullindrivare och syndare.’ Men Vishetens gärningar har gett Visheten rätt.”

Psaltaren

Psaltaren kapitel 146, vers 3 - 9

Lita aldrig på mäktiga män, människor som ingen hjälp kan ge. De ger upp andan och blir jord igen, då går deras planer om intet. Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud. Han som har gjort himmel och jord och hav och allt vad som finns i dem, han sviker aldrig sina löften. Han ger de förtryckta deras rätt, han ger de svältande bröd. Herren befriar de fångna, Herren öppnar blinda ögon, Herren rätar krökta ryggar, Herren älskar de trogna, Herren ger främlingar skydd, stöder faderlösa och änkor men korsar de ondas planer.