Stipendier och bidrag

Svenska kyrkan i Uppsala stift förvaltar sex stipendiefonder. På den här sidan samlas information om vilka fonder det just nu går att söka bidrag ur.

Kungörelse av stipendier

Hösten 2024 finns det möjlighet att söka pengar ur nedanstående stipendiefonder.

Studiestipendier

Du som läser till präst, diakon, församlingspedagog eller kyrkomusiker och har för avsikt att söka kyrklig tjänst i Uppsala stift har möjlighet att söka stipendium.

Ansökningar görs via lärplattformen Itslearning senast söndagen den 15 september.

Ottil och Emil Mattons stiftelse

Stipendium à 4 500 kronor

Kriterier

Sökanden är präststuderande och antagen som prästkandidat för Uppsala stift.

Stiftelsen för kristen fostran och undervisning

Stipendium à 6 000 kronor

Kriterier

Stipendium för studenter antagna av Uppsala stift (för studier till präst eller diakon) alternativt förväntas tjänstgöra inom Uppsala stift (för studier till församlingspedagog eller kyrkomusiker) och som gör slutåret på Svenska kyrkans utbildningsinstitut (eller den pastoralteologiska utbildningen för dig som studerar till kyrkomusiker).

OBS! Sökande kan bara tilldelas stipendiet en gång under sin studietid.

Änkefonder

Svenska kyrkans i Uppsala stift förvaltar Stiftelsen Frideborg och Samfond för änkehjälp. Ansökningar skickas per post eller lämnas till Uppsala stifts reception.

Kriterier

Sökande ska vara änka/änkling eller barn till präst som tjänstgjort i Uppsala stift.

Ansökningshandlingar

Ansökan görs på särskild ansökningsblankett till änkefonderna: Ansökan till änkefonder (PDF)

Verksamheter

Församlingar, ideella organisationer samt projekt inom Uppsala stiftsorganisation kan söka medel ur stiftelsen för kristen fostran och undervisning. Ansökningarna skickas per e-post till uppsalastift@svenskakyrkan.se. Ange gärna ”Ansökan kristen fostran” i ämnesraden.

Kriterier

Syftet med verksamheten ska vara att erbjuda/möjliggöra kristen fostran av unga och/eller stödja/möjliggöra deltagande i kristen undervisning/undervisning om kristendom.

Målgrupper

Unga under 18 år (utifrån förståelsen av fostran), eller personer över 18 år som studerar (utifrån att den ursprungliga insamlingen gick till bildandet av en folkhögskola).

Verksamheten ska komma det geografiska området som utgör Uppsala stift till del och ska inte vara en del av den ordinarie verksamheten.

Medel kan sökas för

• projekt och punktinsatser
  • att bedriva löpande arbete på ett innovativt sätt. Med innovativt menas att arbetssättet inte tidigare har använts inom Uppsala stifts geografiska område (hur detta har undersökts ska anges i ansökan). Ansökan ska i så fall också ange hur lärdomarna från det innovativa arbetssättet ska spridas.

Ansökningshandlingar

Ansökan görs på särskild ansökningsblankett till stiftelsen för kristen fostran och undervisning – verksamhet: Ansökan Kristen fostran och undervisning (Word)

En liten flicka med rosa keps sitter på en brygga och doppar i tårna i vattnet.

Ekonomiskt stöd från kyrkokansliets stiftelser och fonder

Du kan söka ekonomiskt stöd från någon av de stiftelser och fonder som Svenska kyrkans kyrkokansli förvaltar. Målet är bland annat att hjälpa barn och unga, personer med funktionsnedsättning och äldre och sjuka.