Stipendier och bidrag

Svenska kyrkan i Uppsala stift förvaltar sex stipendiefonder. Här samlas information om vilka fonder det just nu går att söka bidrag ur

Kungörelse av stipendier

Våren 2024 har du som läser till präst, diakon, församlingspedagog eller kyrkomusiker och har för avsikt att söka kyrklig tjänst i Uppsala stift möjlighet att söka stipendium. Dessutom finns det ett resestipendium för dig som är präst eller läser till präst. Se nedan för mer information om sista ansökningsdag samt hur du ansöker till respektive fond.

Studiestipendier

Ansökningar görs via lärplattformen Itslearning senast torsdagen den 15 februari.

Ottil och Emil Mattons stiftelse

Stipendium à 4 500 kronor

Kriterier

Sökanden är präststuderande och antagen som prästkandidat för Uppsala stift.

Ansökningshandlingar

Ansökan görs på särskild ansökningsblankett till Ottil och Emil Mattons stiftelse (blankett finns i Itslearning).

Stiftelsen för kristen fostran och undervisning

Stipendium à 6 000 kronor

Kriterier

Sökanden studerar vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) och är antagen till Uppsala stift (för präst- och diakonstuderande) eller avse att tjänstgöra inom Uppsala stift (för studerande till kyrkomusiker och församlingspedagog).

OBS! Sökande kan bara tilldelas stipendiet en gång under sin studietid.

Ansökningshandlingar

Ansökan görs på särskild ansökningsblankett till stiftelsen för kristen fostran och undervisning – litteraturstipendium (blankett finns i Itslearning)

Resestipendium ur den franska protestantismens stipendiefond

Resestipendiet avser studier vid den evangeliska fakulteten i Paris eller annan liknande fakultet i Frankrike under minst sex veckor och ansökan ska vara Uppsala stift tillhanda senast fredagen den 15 mars.

Kriterier

• Sökanden ska vara präst eller studera till präst
  • Sökanden ska ha goda kunskaper i det franska språket

Ansökningshandlingar
Ansökan görs på särskild ansökningsblankett, ladda ner den här

En liten flicka med rosa keps sitter på en brygga och doppar i tårna i vattnet.

Ekonomiskt stöd från stiftelser och fonder

Från den 15 maj kan du söka ekonomiskt stöd från någon av de stiftelser och fonder som Svenska kyrkans kyrkokansli förvaltar. Målet är bland annat att hjälpa barn och unga, personer med funktionsnedsättning och äldre och sjuka.