Foto: Henrik Viberg

Restaurering av domkyrkans tornkrön

I januari 2019 inleddes arbetet att restaurera domkyrkans tornkrön. Ett avancerat projekt som avslutades hösten 2021.

Domkyrkans 118,7 meter höga torn fick sitt utseende i slutet av 1800-talet. Högst upp på spiran sitter ett tornkrön bestående av kors och dekorationer tillverkade av gjutjärn. I samband med inspektion upptäcktes rost och som därför behövde åtgärdas.

På 1970-talet gjordes en stor restaurering av domkyrkan. I samband med den åtgärdades även tornen. Då användes en stor, traditionell, byggställning. Den här gången användes istället en byggkran med ledbar arm för att lyfta material och verktyg. En special­tillverkad arbets­plattform monterades högst upp på spiran och på denna placerades en byggställning.

Förutom tornens höjd, tornkrönens vikt och utmaningen att ta sig dit upp, var projektet tvungen att ta hänsyn till de kraftiga vindar som rör sig kring domkyrkan.

I nedanstående film får du följa Viktor Wadelius, projektledare, upp i tornen och även till den plats där tornkrönens dekorationer restaurerades under hösten 2020.