”Nästa år ska jag bli en latoxe”

Krönika av Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå pastorat.

Julen närmar sig. Många ser fram emot den med både glädje och oro. Det ska bli skönt att vara ledig. Men oj, vad mycket jag måste hinna med innan dess.

Jag pratar ofta om nödvändigheten av att ha en dag i veckan utan något alls inbokat – en dag då jag kan välja att gå runt i pyjamas hela dagen. Jag lever inte som jag lär, men jag vet att jag behöver ha den där dagen. En vän som brukar kallas in som expert kring utmattningssyndrom brukar slå ett slag för att helga vilodagen. Han möts av starka negativa reaktioner – som om det vore en fullständigt galen idé!

Stressforskare Agneta Sandström är starkt oroad över hur de flesta av oss lever. Hon skriver: ”För 20 år sedan tittade vi på tv om aftonen, i dag tittar vi på tv samtidigt som vi läser nyheter eller spelar spel på telefonen. Ett telefonsamtal med gamla mamma rivs av samtidigt som vi kollar in Facebook på läsplattan. Våra hjärnor klarar inte detta liv. Vi sover för lite, latar oss för lite.”

Hennes tips är att införa en daglig latoxe-stund. Varför inte en vilodag när datorn får vila och telefonen ligga tyst. När vi andas och känner efter hur det är.

Adventsljusen brinner och jag längtar efter att med full uppmärksamhet lyssna på orden och musiken som fyller kyrkorna. Guds röst hörs inom mig, rösten kan bara uppfattas när det blir stilla.

Snart börjar ett nytt år – pyjamasdagar, latoxestunder och heliga vilodagar ska
bli min nya melodi.