När kom julgranen till Sverige?

Nyhet Publicerad

Julstress är den äldsta och svenskaste jultraditionen. Många andra traditioner kring jul uppstod utomlands, ofta i Tyskland. Här får du svar på när de dök upp för första gången!

jultomten

Sent 1800-tal
Kring sekelskiftet, lite senare här i norr, slår den rödklädda tomten igenom som julklappsutdelare. Hans förebilder är gårdstomten, julbocken och det givmilda helgonet sankt Nikolaus.

advents­stjärnan

Kring 1900
Uppfunnen i Tyskland dyker advents­stjärnan upp i Sverige vid sekelskiftet. Från 1940-talet sprids den på bred front.

julstressen

Förkristen tid
Inför vintern ska ljusen stöpas, veden huggas, maten läggas in och huset städas. När Sverige kristnas på 1100-talet knyts förberedelserna till julen. Julstress har alltså nästan tusenåriga anor.

julklapparna

1600-talet
Julklappar delas ut genom att givaren klappar på dörren, slänger in en gåva och sedan springer sin väg. I Väster­botten delas julklapparna ut så ända in på 1900-talet.

julgranen

1741
Första jul­granen dyker upp i Sverige, hämtad från Tyskland. I Västerbotten finns första granen på gästgiveriet i Bureå på 1860-­talet. Vid sekelskiftet blir de vanliga i var mans hem.

julottan i Sveriges radio

1924
Den första julottan i Sveriges radio sänds från två kyrkor över ­olika sändare – S:t ­Jacobs kyrka i Stockholm och Kristine kyrka i Falun.

julklappsspelet

2010-tal
Ett alltmer populärt alternativ till den vanliga julklappsutdelningen sprids. Spelet går ut på att under tidspress slå en tärning och ta julklappar från varandra.

tv-julen

1960
Tv-tittande blir tradition 1960 med ”Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”. Efter femton år kompletteras utbudet med ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” och i början av 1980-talet med uppesittarkvällar.

julbelysningen

2000-tal
Från några enkla ljusslingor utomhus i slutet av 1900-talet fullkomligt exploderar julbelysningen i trädgårdarna, kanske inspirerad av USA och energisnål led-belysning.

adventsljusstaken

1920-1930-tal
Adventsljusstaken med fyra ljus börjar spridas och har en tysk ­adventsgran som för­laga, men den första elektriska adventsljusstaken är svensk.

Text Helena Andersson Holmqvist

Lokala jultraditioner

julmarknaden på Gammlia

1989
Västerbottens museum ordnar ”Jul på Gammlia” 24–26 november tillsammans med Hushållningssällskapet och Hemslöjden.

snarkande tomten i Domus julskyltning

Tidigt 1980-tal
Tre mekaniska tomtar från Tyskland används i julskyltningen på Domus. Den snarkande tomten är i dag försvunnen, men kan ses i ett klipp på Youtube.

julgranen på Rådhustorget

Kring 1950-talet
Eftersom det inte fanns kranbilar restes granen med hjälp av rep från balkongen på rådhuset.