”Terapeuten sa: ”Rita ett träd”

Krönika av Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå.

I dagligt språk och kyrkans värld använder vi ofta trädet som symbol på olika sätt. Ibland blir det extra påtagligt.

Jag var på Psykoterapimässan i Älvsjö. Där erbjöds vi speedterapi med fem minuter vid varje bord, för att pröva olika psykoterapimetoder. Kul, tänkte jag och vandrade runt bland terapeuterna. Så kom jag till bildterapeuten. ”Rita ett träd” sa terapeuten. ”Okej”, sa jag och ritade mitt träd.  Terapeuten svarade: ”Hur ser det ut? Det har inte så mycket rötter.”

Och jag som just flyttat och bytt jobb och ändrat liv för vilken gång i ordningen blev liksom slagen till marken. Jag målade ett träd, och fick syn på mitt eget liv.

Livets träd kan bli en bild för ditt och mitt liv. Hur ser trädet ut? Rötter och lövverk och frukt – mår det bra? Behöver trädet ansas eller skötas eller rotas? Trädet som en bild och metafor är stark. Vi får ta hand om trädet och livet. Och ibland behöver vi hjälp att få syn på hur det egentligen är.

Text: Lena Fagéus, Spira nr 2/2020