Foto: Björn Malmehed

Hallå där Julhjälpen – behövs insamlingen även i år?

Carola Malmehed och Åse Lindegren samordnar insamlingen inför jul.

Behövs insamlingen till julhjälpen även i år?

– Absolut! Redan i november började människor i Umeå som inte kommer att fixa julen att ringa. Det kan vara ensamstående föräldrar som inte har det lilla extra till jul eller en mormor där pensionen inte räcker.

Är människor generösare kring jul?

Carola: – Umeåborna brukar vara fantastiskt givmilda! Vi är så tacksamma för alla gåvor.

Åse: – Jag hade precis besök av en man som brukar skänka något varje år. Tidigare har han kommit med en leksak, men numera ger han presentkort. Då kan en förälder eller mormor själv köpa julklapp till barnet.

Hur gör jag för att ge en slant?

Åse: – Swisha till 123 651 00 28 så omvandlas pengarna till presentkort. Du kan också köpa presentkort på Ica eller Coop och lämna in i Umeå stads kyrka så ger vi det vidare.

Carola: – Allt handlar inte heller om pengar. Det är också fint att bjuda in någon till sin gemenskap. Och julen är inte bara julafton.

Om jag behöver hjälp i jul, hur gör jag då?

– Ta kontakt med diakonen i din församling. Telefonnummer finns på webben.

Vad önskar ni er själva nu?

– Att alla ska få njuta av julen. Mindre krav och mer glädje!

Läs mer: Ge fler julklappar