Graven blir en öppen altandörr

Stina Dahlgren om smältande snögubbar och tecken på liv.

Utanför mitt fönster står en snögubbe som några barn har skapat. Den berättar om glädjen över snön som kom, om lek och kreativitet. Nu kommer vårsolen med sitt härliga sken, och så småningom kommer snögubben att smälta. Jag vet det. Platsen där den nu står kommer att vara tom. Kvar finns bara minnet av leken.

Jag tänker på påsken som närmar sig, om lärjungarna som följer Jesus. Tillsammans har de följts åt, pratat och delat gemenskap. Jesus står för ett hopp om en möjlig värld som de längtar efter. Och ingen förstår vad som ska hända, hur Jesus ska lida och möta sitt öde. Hur han ska göra allt för att hans vänner inte ska förlora hoppet och tron. Allt som de byggt upp ska smälta och ersättas av sorg och förtvivlan. Att följa Jesus och hans vänner den här tiden är att gå en väg där mörkret känns tjockt och stundtals ogenomträngligt. Hur lockande är det inte att försöka fly från det mörka när livet känns svårt och det vi byggt upp rasar samman? När vi förlorar någon vi älskar och livet som vi känner det inte längre är. Att stå kvar då och i ovisshet möta det som kommer kan vara det allra svåraste.
Därför samlar jag tecken på liv. Som pärlor på ett snöre är de vårtecken som ligger och väntar på att bli upptäckta. Som visar att mörker kan bli ljus. Att gravens mörka rum kan bli till en altandörr på vid gavel som leder ut.

Vårsolen talar. Den berättar att sommaren kommer, att på platsen där snögubben stod kommer gräs att växa. Där kommer en blomma att knoppas och lysa trotsigt med sin färg. Jag ser det inte nu, men vet. En ny utsikt från mitt fönster kommer. Och blomman som står på snögubbens plats är ett tecken på ett nytt liv.

Fler artiklar ur Spira

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.