Dilemmat: ”Hur kan jag hantera min klimatångest?”

Nyhet Publicerad Ändrad

Klimatrapporten från FN gjorde mig nästan lamslagen. Jag känner mig orolig och rädd inför framtiden.

Ida Hillebjörk, omställningsivrare

Du är inte ensam om att känna så! Var snäll mot dig själv och känn det du känner. Men kom ihåg att det ännu finns hopp och möjligheter. Jag är ändå glad för rapporten, för den har fått stor spridning och jag hoppas att något kan hända nu!

Om du är lamslagen händer inte mycket. Något jag får energi av är att träffa likasinnade. Som individ känns det övermäktigt att åstadkomma en systemförändring, men det är kollektivet som gör det, som ett fiskstim.

För mig är det viktigt att ha en vision om hur framtiden ska se ut – annorlunda, men inte nödvändigtvis sämre, med gröna städer, hållbara företag, återbruk och delning. Jag vill utgå från det lustfyllda, inspirera och måla upp bilder. Det försöker jag göra i mitt arbete med projektet Umecom. Tanken är att samla umebor och aktörer kring frågor som ”Hur kan Umeå bli en klimatneutral stad till 2030?” Startskottet är en digital festival den 11–12 september med föreläsningar, musik och workshops. Kom och häng med mig så hjälps vi åt!”

Ingemar Grahn, diakon och klimatambassadör

”Kom ihåg att det fortfarande går att förändra situationen! Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Om du vill ha konkreta tips kan du mäta din klimatpåverkan på nätet med klimatkontot eller klimatkalkylatorn. Jag har haft stor hjälp av det för att få koll på min egen vardag och sätta upp mål, till exempel att minska konsumtionen och använda bilen mindre.

Foto: Lina Eriksson

Jag kan också känna stark oro inför framtiden, och undersökningar visar att vi som känner så blir allt fler. Om klimatångesten enbart skapar en känsla av hopplöshet är den negativ, men om den leder till aktivitet är den bra, till och med nödvändig.

För mig hjälper det att skaffa kunskap, försöka minska min egen klimatpåverkan, men också påverka andra. Sedan i våras är jag klimatambassadör för Act Svenska kyrkan, där vi vill inspirera och få fler att engagera sig. Till exempel arbetar vi med en namninsamling som lämnas vid klimattoppmötet i Glasgow och vi planerar olika aktiviteter i höst. Håll gärna utkik efter det!”

så gör du skillnad

Umecom – ett community för att tillsammans lösa samhällsutmaningar. umecom.se

Agera för klimaträttvisa svenskakyrkan.se/act/klimatrattvisa

Läs fler Dilemmat

Dilemmat: ”Hur vet jag att barnen mår bra på sina aktiviteter?”

Publicerad:

Mina barn spelar fotboll och sjunger i barnkör. Men jag blir orolig när jag läser om barn som far illa även i idrotten och kyrkan.

Dilemmat: ”Varför ska vi egentligen döpa vårt barn?”

Publicerad:

I vår familj har det varit tradition att barnen döps. Vår yngsta föddes under pandemin, så det blev inte av. Nu velar vi fram och tillbaka.

Dilemmat: ”Hur kan kristen tro hjälpa mig i svåra tider?”

Publicerad:

Isolering och oro under pandemin har gjort att jag testat olika metoder för att må bra. Finns det något i den kristna traditionen som kan hjälpa?

Dilemmat: ”Hur kan jag klara denna jul?"

Publicerad:

Julen ska vara glädjens högtid, men jag kan inte fira med min familj i år och känner mig ensam och ledsen. Hur hanterar jag det?

Dilemmat: ”Hur kan jag få till djupa samtal i vardagen?"

Publicerad:

Jag saknar de djupa samtalen från min konfatid. Det är så svårt att komma in på det som är riktigt viktigt.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira