Lunchkonsert med nyckelharpa och cembalo

Måndag 30 maj kl 12.00, Ålidhemskyrkan. Musik för nyckelharpa och cembalo/orgel med Jon Sjödin och Helena Holmlund.

Jon Sjödin och Helena Holmlund har spelat tillsammans sedan 2016 och utforskar nyckelharpans likheter med viola da gamba, instrument som utvecklades i slutet av 1400-talet. Duon spelar musik främst från renässansen, barocken och svensk folkmusik.

Psalm 51 Kom, helge Ande, Herre Gud - medeltida processionssång

Vivace ur Triosonat i c-moll BWV 526 - J.S Bach

Adagio ur Gambasonat i D-dur BWV 1028 - J.S Bach

Gigue ur Cellosvit i G-dur BWV 1007 - J.S Bach

Psalm 161 Helige Ande, låt nu ske - M Vulpius

Largo ur Triosonat i c-moll BWV 526 - J.S Bach

Vivace ur Gambasonat i g-moll BWV 1029 - J.S Bach

Sinfonia ur BWV 29 - J.S Bach

Medverkande

Helena Holmlund började spela orgel som åttaåring för Maria Axéll i Umeå. År 2012 började Helena studera på Musikhögskolan i Piteå och examinerades 2015 med en Kandidatexamen i Kyrkomusik och 2017 med en Masterexamen i Solistisk orgel. Under hösten 2016 studerade hon vid Hochschule für Musik und Tanz i Köln. År 2020 började Helena studera vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, först Avancerad interpretation i orgel och fortsatte 2021 på Masterutbildningen i Tidig musik med cembalo som huvudinstrument.

Sedan år 2017 har Helena arbetat som kyrkomusiker i Brännkyrka församling, Stockholm.