Bli en ideell rebell

En verkstad för dig som ser saker du vill förändra och har en idé om vad du vill göra! Utmana dig själv och bli modigare tillsammans med andra.

Ideell rebell är ett sammanhang där du kan få bolla, testa och utveckla dina idéer för att göra Umeå och världen till en bättre plats för fler.

En verkstad för dig som:

• bär på en längtan att göra något
  • ser saker du vill förändra och har en idé om vad du vill göra
  • vill utmana dig själv och bli modigare tillsammans med andra

Varför?

För att värna människan och skapelsen. För att göra skillnad i Umeå. För att visa på goda alternativ. Med Svenska kyrkan som värdorganisation vill vi möjliggöra och kanalisera ideellt engagemang.

Så här går det till!

Vi startar regelbundet nya grupper. Vanligtvis ses vi en gång i månaden vid cirka fem tillfällen. Där emellan har du möjlighet att prova dina idéer. Vi träffas i Diakonicentralen, Församlingsgården öst på stan. Sedan hoppas vi att du har en handlingsplan för en idé, att den är testad och att du har med dig ny erfarenhet och kunskap. Vi tror att du har fått nya möten med andra ideella rebeller och en tro på att det går att göra skillnad.

Vi kommer att träffa alla som söker för en intervju och fördelar sedan platserna.

Tidigare rebeller

De första Ideella rebellerna träffades våren 2021. De har bland annat startat en samtalgrupp efter pandemin.

Anmälan Ideell rebell

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Bli volontär

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.