Du behövs

Det finns många möjligheter för den som vill engagera sig. Ge en gåva eller arbeta som volontär i din församling. Behovet av volontärer är stort och i våra församlingar kan du ge av din tid genom att finnas med i olika typer av social verksamhet.

Du behövs i våra församlingar!

Vi söker nya ideella medarbetare till det diakonala arbetet. Vi behöver dig som vill göra något för din medmänniska! Det finns behov av medhjälpare i många olika verksamheter, men vi vill även veta vad du brinner för!

Hos oss blir du inte lämnad ensam i ditt uppdrag. Vi handleder och backar upp dig. Du kan välja om du vill engagera dig i en grupp eller på egen hand. Det finns uppdrag som är 1-2 tim/vecka, en gång/månad eller en gång/år.

Det kan vara allt från att stödja människor som sökt sig till Sverige, koka kaffe eller hjälpa till i ett soppkök, till att promenera med äldre eller vara guide i en kyrka på sommaren. Genom att ta hand om varandra kan vi vara den kyrka som Gud kallar oss att vara.

Här är några exempel på vad du kan bidra med i församlingarna:

• Delta i språkkaféer och öppna mötesplatser.
  • Sververa fika på pensionärsträffar, eller hjälpa till i ett soppkök.
  • Hjälpa till på ett natthärbärge.
  • Vara en lyssnande medmänniska på jourtjänst.
  • Vara kyrkvärd.

Stötta ekonomiskt

Diakonin i Uddevalla är i behov av pengar för sitt arbete med att stötta ekonomiskt och socialt utsatta i Uddevalla. Du kan stötta deras viktiga arbete genom att Swisha till: 123 524 70 69.

Agape World Ministries

Sedan 2013 stöttar Svenska kyrkan/Uddevalla pastorat den ugandiska organisationen Agape World Ministries. Organisationen driver drop-in-center och barnhem för gatubarnen i huvud­staden Kampala. Hjälp oss gärna att göra skillnad!

Besökstjänst

Att inte ha någon att prata med eller ta en kopp kaffe med, kanske hitta på enkla utflykter eller ta en promenad med är vardag för alltför många människor idag. Ensamheten är ett stort bekymmer som Du skulle kunna vara med och motverka genom att ingå i Svenska kyrkans besökstjänst! Välkommen att höra av dig!

Ge en gåva till Act Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel. Vi har alla samma rättigheter. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv. Swisha din gåva till 9001223.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Hjälp ukrainska flyktingar

Du kan hjälpa Svenska kyrkan att hjälpa flyktingar från Ukraina som har fått boende i Uddevalla med sådant som myndigheter och andra aktörer i det akuta skedet inte kan erbjuda.

En swishöverföring görs på en smartphone

Swish

Vi tar gärna emot gåvor eller betalningar via betaltjänsten Swish. Här hittar du en förteckning över de Swishnummer vi använder till olika ändamål.

Tillsammans för Världens Barn

I över 25 år har Världens Barn kämpat för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. Act Svenska kyrkan medverkar i Världens Barn för att tillsammans med andra aktörer ta ställning för barns rättigheter. Var med du också!

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna!

E-post: uddevalla.pastorat@svenskakyrkan.se

Expeditionens öppettider: