Foto: Joakim Carlström /Ikon

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och symbolerna i traditionen.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

En vanlig bibelvers under vigselakten. Ur 1 Korintierbrevet

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Par av samma kön och par av olika kön har samma rätt att gifta sig. Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Stor fest eller enkel högtid

Ofta planeras bröllopet långt i förväg. Men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för Svenska kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst. Förutom brudparet behövs egentligen bara vigselförrättaren och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Vigsel i kyrkan

En kyrklig vigsel sker ofta i kyrkan. Själva kyrkorummet förstärker stämningen av högtid och allvar. Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med musiker och präst kan paret komma överens om musik, sång och övrig utformning av akten. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och är den som fattar beslut i de olika momenten. Boka tid för vigseln i god tid, särskilt om ni vill ha den i en populär kyrka.

Heligt förbund

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ”inför Gud och i denna församlings närvaro”, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten. Ordning för Vigselgudstjänst finns i Den svenska psalmboken.

Hindersprövning

Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Länk till hindersprövning