Nytt kvarter på Västra Tunhems kyrkogård

Häftigt! Vackert! Modernt! Kyrkogårdsförvaltningen har fått mycket beröm för det nya kvarteret med askgravar som har anlagts på Västra Tunhems kyrkogård.

- Vi är verkligen nöjda med hur det nya kvarteret blev säger Anneli Isberg som också har ritat kvarteret. Det var dags att bygga ut kyrkogården med askgravar eftersom det var fullt i de andra. Anneli Isberg arbetar som arbetsledare på Västra Tunhems kyrkogård och ansvarar även för arbetet på Vänersnäs kyrkogård. Hon har arbetat med växter och grönytor i 25 år och tycker att det kreativa delen i arbetet är väldigt rolig. - Jag har alltid någon idé pågång, säger Anneli.

Ulf Alexandersson som är arbetsledare för kyrkogårdarna i Gärdhem, Väne Åsaka och Norra Björke har haft anläggningsansvaret för projektet men arbetet har utförts tillsammans med alla kyrkogårdsvaktmästarna.
- Jag har ju arbetat med anläggningsarbete förr så det är roligt med sådana här projekt som man genomföra från början till slut. - Allt är i stort sett klart berättar Ulf vidare, vi inväntar bara fler växter till öarna som levereras under tidig höst.
- När jag började skissa på kvarteret så utgick jag ifrån den mjukt rundade häcken och fortsatte att tänka runda former berättar Anneli. - Det blev öar, bolltujor och det stora häftiga stenklotet. De mjuka formerna kontrasteras av de fyrkantiga gravstenarna med rektangulära namnplattor och oregelbundna skifferplattor.

- Vi har redan gjort ett antal gravsättningar och fler är pågång, säger Anneli.

Ring oss gärna om du vill veta mer!

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen att kontakta oss för visning av gravplats, beställning av gravskötsel eller information om gravskick liksom med andra frågor som rör våra kyrkogårdar. Kyrkogårdsförvaltningen har expedition vid Västra Tunhems kyrkogård.

Administration kyrkogårdsförvaltning
Jonas Johansson
tfn: 0520-42 11 01, tfn tid: må-fr kl. 9-11
e-post: jonas.johansson4@svenskakyrkan.se