Kyrkogårdsvandring VÅ 107

Grav nr 3002-0530 Stinsfamiljen i Väne Åsaka

Stinsfamiljen i Åsaka

Karl Albert Gunnardo (tidigare Svensson) kom hit med sin familj då Nossebrobanan var klar 1916. Familjen bestod av hustrun Ida och barnen Elna, Elvira, Elon och Edla. Äldsta sonen Einar var redan utflugen och yngsta dottern Eja föddes här 1918.

De fick 6 barn tillsammans:

Elna Elisabet Albertina Svensson              1897-08-29, Fullösa

Einar Jakob Albert Gunnardo                   1898-12-20, Fullösa

Elvisa Anna Linnéa Gunnardo                  1901-01-22, Östad

Elon Johan Ferdinand Gunnardo              1904-04-03, Östad

Edla Ida Maria Gunnardo                           1907-02-25, Östad

Ejvor ”Eja” Maja Brita Gunnardo             1918-10-06, Väne-Åsaka

Karl föddes i Ladugårdsland (Hedvig Eleonora, Östermalm, Stockholm) den 10 juni 1874, där föräldrarna står som okända.  Då han var föräldralös fick han bo på barnhuset i Stockholm i ca 1,5 år,  fram till 29 november 1875 då han kom som fosterson till paret Sven Larsson - Skarp och hans hustru Brita Karlsdotter i Fullösa församling. Han bor här fram tills att han gifter sig söndagen den 15 november 1896 i Fullösa med sin kära Ida Johansson, hon föds den 24 juni 1873 i Forshem socken som först född till Johannes Persson och Anna Gustafsdotter.

Det nygifta paret flyttar in tillsammans i Kärrehagen i Fullösa socken.

År 1898 det är då Karl börjar sin banan inom järnvägen, här får han arbete som stationskarl på Gössäter station och de flyttar till Hedvigsborg. Men året efter så går flytten på självaste nyårsafton 1899 till Mjörnsjö station (Östads socken) även här arbetar han som stationskarl. Här på Mjörnsjö station blir de kvar i 8 år. 1908 får han tjänst på Sjöviks järnvägsstation, även här som stationskarl.

Men 8 år senare (år 1916) det är då de kommer till Väne-Åsaka, och han får tjänsten som stationsföreståndare (=stationsmästare), enligt husförhörslängden år 1919 och det nu han byter till efternamnet Gunnardo.

Karl Gunnardo var anställd som stins och poststationsföreståndare. Paret var varmtreligiösa och tog initiativ till bildandet av Missionsförsamlingen och bygget avmissionskyrkan här i Åsaka. Gunnardo var församlingsföreståndare och söndagsskollärare där han också hade hjälp av dottern Edla.

Han var mycket noggrann som stins och postman. Höll benhårt på bestämda klockslag och tider, han var mycket respekt ingivande person med mössa och uniform. De båda barnen Elon och Edla hade var sina lantbrevbärarlinjer när de blivit vuxna.

Karl tjänstgjorde inom järnvägen i 39 år innan han gick i pension vid 63 års ålder. Till sin pensionsålder hade han låtit bygga sig villan Karlsro.

Den 25 juli 1943 somnade Karl in och begravdes den 31 juli samma år, intill sin hustru Ida. Ida avled året innan den 4 oktober 1942, hon fördes till sin sista vila den 11 oktober 1942.

Sonen Elon Gunnardo blev nästa befattningsinnehavare på järnvägsstationen, här tjänstgjorde han fram till år 1968. Hans uppgifter förändrades med åren. Tågens ankomst och avgång skedde med tågförarens ansvar, bommarna vid vägkorsningarna automatiserades. Till sist flyttades posten till Trollhättan.

När järnvägen 1968 lades ned köpte Elon stationshuset till privatbostad.

Elon och hans hustru Anna, hon kom från Magra och dog redan efter några års äktenskap, de har också sin gravplats här. Anna dog den 15 mars 1941 och begravdes den 21 mars. Ungefär 30 år senare den 7 december 1971 avled Elon och fördes till sista vilan intill sin hustru den 14 december samma år.

Karl och Idas dotter Edla som var gift Nordström, har gravplatsen intill.

Dottern Elna var Missionär i Kina, 1921 till oktober 1925. Hon fick också byta namn i Kina hennes nya namn blev Ku Shoe mei, vilket betyder lärarinnan Ku.

Sammanställt av Maria Lindskog