Vi bjuder på bio

Lördagen den 28 januari kl. 15.00. Kom och se filmen "Luther" på biograf Royal i Tranås. Vi bjuder! Filmen handlar om Martin Luther. En tillbakablick i historian. Efteråt är café Lyktan öppet om man vill komma in och köpa en fika.

I 1500-talets Tyskland överlever den juridikstuderande Martin Luther ett fruktansvärt åskväder. Av tacksamhet för sin räddning blir han munk i Augustineorden. För att han ska finna sin sanna tro skickas han tillsammans med några andra munkar till Rom på pilgrimsfärd. Där upptäcker han vad den katolska kyrkan står för - att sälja avlatsbrev och tjäna pengar på människors tro.

Hemma i Tyskland börjar han undervisa i teologi vid universitetet och kritiserar där starkt det katolska systemet. Han får snabbt många fiender, men även en del vänner som tycker att Martin Luther har rätt. De är trötta på Roms inflytande över Tyskland. Luther ger ut teologiska skrifter på tyska, och översätter till slut hela bibeln. Ständigt för han en kamp mot både Rom och sina egna - som tar hans idéer på allt för stort allvar.

Det här är en storfilm som varit mycket mer storslagen om den hade varit producerad med amerikanska pengar (alltså med en större budget). Nu är det en tysk produktion och troligen gör det filmen mer sevärd, än om vi hade fått ännu en "King Arthur" på repertoaren. Luthers historia berättas utförligt, men denna två timmar långa historielektion bjuder också på en del skratt. Framförallt lyser Joseph Fiennes som Luther och Peter Ustinov som der Weise Friedrich. Klart sevärd, men ingen oförglömlig filmatisering av denna teologiska revolution.

Denna text är hämtad från http://film.nu/filmrecensioner/luther/12627874.film

Reformationsåret 2017

Arrangemanget är en del av Reformationsåret 2017. Se hela Svenska kyrkan i Tranås program under Lutheråret på www.svenskakyrkan.se/tranas. Även information i våra kyrkor och församlingshem, annonser i lokalpress samt på vår Facebooksida: www.facebook.com/SvenskaKyrkanTranas.

Under reformationsåret 2017 satsar Svenska kyrkan extra mycket på att hålla ihop väven mellan dåtid, nutid och framtid. Reformationen är en pågående process som har pågått i 500 år.

Vilka berättelser är det som bär oss som kyrka, både bakåt och framåt i tiden? Vår kyrkas historia och Martin Luthers liv och lära har en självklar plats i de samtalen, men det handlar minst lika mycket om vad kristen tro är och om kyrkans roll i världen.

Hela vårt program som pfd-fil:

Reformationsåret 2017 i Tranås Pastorat

Läs mer om Luther och Reformationsåret:

Reformationsåret