Foto: Josefine Korhonen

Jumalanpalvelus

Jumalanpalvelus on kristillisen elämän keskus alkukirkon ajoista lähtien. Tulemme jumalanpalvelukseen kohdataksemme toisemme ja Jumalan. Tulemme sinne myös ammentamaan voimaa.

Jumalanpalvelukset ovat kohtaamisia. Musiikissa, sanoissa, rukouksissa, kirkon symboleissa ja ehtoollisessa saamme tuntea Jumalan läsnäolon. Kun kohtaamme arjessa Raamatun kertomukset, kun ajatuksemme löytävät kosketuspinnan saarnaan ja kun Jumala avautuu kysymyksillemme, tapahtuu jotain, joka saa meidät lähtemään jumalanpalveluksesta uutta tarmoa, voimaa ja luottamusta saaneina.

On monta tapaa viettää jumalanpalvelusta. Silti jokaisella jumalanpalveluksella on punainen lankansa, jumalanpalvelusjärjestys, jolla on syvät historialliset juuret. Riippumatta valitsemistamme virsistä, raamatunteksteistä, rukouksista tai musiikista on jumalanpalvelus kokonaisuus, joka tahtoo auttaa meitä avautumaan ja kohtaamaan Jumalan.

Jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen juhla, jossa Jumala palvelee meitä ja me palvelemme Jumalaa seurakuntana. Jokainen jumalanpalvelukseen osallistuva on tärkeä ja palvelee Jumalaa omalla paikallaan. Tärkeintä on läsnäolo. Jokainen halukas saa olla mukana laulamassa yhdessä, yksin tai lauluryhmässä, kuuntelemassa tai lukemassa tekstejä, jakamassa virsikirjoja ja agendoja tai kynttilöitä, rukoilemassa tai kokoamassa esirukousta. Mutta myös hiljaisuus ja lepo kuuluvat jumalanpalvelukseen.

Torshällassa vietämme suomenkielistä jumalanpalvelusta joka kuukauden toinen sunnuntai klo 12 kirkossa. Jos olet kiinnostunut olemaan mukana suunnittelemassa jumalanpalvelusta tai palvelemaan jumalanpalveluksessa,
ota yhteys diakoniin Marja Peju 016-35 85 15.

Gudstjänst är en mötesplats. I musiken, orden, bönen, symbolerna och nattvarden kan vi känna Guds närvaro. Gudstjänst är församlingens gemensamma fest, var Gud tjänar oss och vi som församling tjänar Gud. Här i Torshälla firar vi finskspråkig gudstjänst andra söndagen varje månad kl 12 i kyrkan. Om du vill medverka i sverigefinska gudstjänsten,
kontakta gärna diakon Marja Peju 016-35 85 15.