Vindruvan

Förskolan Vindruvan ligger i kärnan av Torsås i ett gammalt välbevarat trähus med en stor och härlig gård.

Vindruvans förskola

Vindruvans förskola är en privat förskola som har Svenska kyrkan som huvudman. Förskolan drivs med kristen profil och består av en avdelning med barn från ett till fem år.

På gården driver vi ett trädgårdsland där det växer björnbär, vinbär och annat gott. Vi använder gärna utemiljön och närmiljön runt omkring förskolan och ser miljön som den tredje pedagogen.

Både vår ute- och innemiljö anpassas efter barnens intresse, barngruppens storlek, årstid och mycket annat.

Vi arbetar utifrån läroplanen för förskolan - Lpfö 18, FN:s barnkonvention, skollagen och skriften ”Svenska kyrkans möte med barn 0–6 år”.

Vi har ett nära samarbete med Svenska kyrkan i Torsås då vi bland annat har familjegudstjänster fyra gånger om året och vi går till kyrkan vid kristna högtider.

På Vindruvan arbetar fem pedagoger, tre förskollärare varav en också arbetar som rektor och specialpedagog på förskolan och två barnskötare. Vi har också timanställda som kommer och arbetar när någon av ordinarie personal är borta. Här försöker vi att hålla oss till samma person i den mån det går för att verksamheten ska kunna fortgå som vanligt.

Lunchen som servas kommer från lunchrestaurangen ”Till Tobbe och Fred”. Frukost och mellanmål lagar vi i vårt kök.

Våra öppettider är måndag till fredag klockan 06.00-18.00.

Om du vill sätta upp ditt barn i kö till Vindruvan kontaktar du Veronica eller ringer direkt till förskolan.

Varmt välkomna till oss!

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Veronica Djärv, rektor
veronica.djarv@svenskakyrkan.se