Ukraina

Invasionen av Ukraina och den katastrof som följer i spåren av den militära aggressionen berör oss alla på djupet. Den flyktingström som nu är i rörelse utmanar oss alla i vår solidaritet och det är många som vill engagera sig och känna att man gör något. I samråd med Tierps kommun och Borgenkyrkan i Tierp vill vi kartlägga det engagemang som finns. Här kan du läsa mer om vad vi tillsammans kan göra för Ukraina!

Klicka här för att komma till Svenska kyrkans nationella huvudsida för kriget i Ukraina.

Aktuellt i Tierps kommun

I dagsläget är det inga större grupper av flyktingar som väntas till vår kommun, men läget kan ändras mycket fort varför vi behöver skapa en beredskap att hantera den situation som vi befarar kan uppstå. Här har vi samlat några sätt du kan hjälpa till:

1. Sängar

Det kan bli aktuellt att på kort varsel få fram sängar till boenden som behöver ställas iordning. Kanske kan du hjälpa till med det? Vi har inget lager att samla sängar på så du måste ha den hemma tills det blir aktuellt.

2. Hjälpa till som volontär

Det kan handla om volontärer som behöver engageras för att kunna hantera ett gott mottagande. Och när väl flyktingarna är på plats handlar det om att kunna skapa meningsfull sysselsättning, öppen förskola, fritidsaktiviteter, språkträning/undervisning med mera. Svenska kyrkan Tierps pastorat erbjuder språkcafé på Nathanaelgården, Ringgatan 1 i Tierp, varje onsdag kl 17.00–19.00.

3. Upplåta boende

Det kan även handla om att den som har en bostad/fritidshus för åretruntboende som står tomt börjar fundera över om man kan upplåta sin fastighet för boende. Flyktingsituationen kan bli långvarig varför vi inte rekommenderar att ha människor inneboende någon längre tid.

Engagera dig genom etablerade kanaler

Det är viktigt att de som kommer slussas genom de officiella kanalerna så att de blir registrerade på migrationsverket och att kommunen har full kännedom om vilka som finns i vår kommun, detta för att de som kommer ska omfattas av det ekonomiska stöd de kan få, kunna få del av sjukvård och framförallt att barn i skolåldern får komma in i skolundervisning så snabbt som möjligt.

Anmäl din möjlighet att hjälpa till

Är du intresserad av att engagera dig så kan du anmäla dig via webbformuläret längst ner på denna sida. Genom att fylla i formuläret godkänner du att vi använder de uppgifter du lämnat för det angivna ändamålet och att vi får dela dessa uppgifter med Tierps kommun och Borgenkyrkan i Tierp. I formuläret framgår vad det är för olika uppgifter man kan teckna sig för.

Vi avser att inom en snar framtid kalla till ett allmänt informationsmöte där det blir möjligt att ställa frågor och komma med förslag. Om du registrerar dig kommer du få en direkt inbjudan.

Ge stöd till folket i Ukraina

Vill du stödja folket på plats i Ukraina gör du det bäst genom att ge en gåva till någon av de etablerade organisationerna som finns i landet. Vill du ge en gåva genom Svenska kyrkan finns möjlighet finns att bidra till Act Svenska kyrkans humanitära insatser och insamling Nödrop för Ukraina genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Andra förslag är Borgenkyrkan, Läkare utan gränser och Röda korset.

Webbformulär: Kartläggning av resurser

Vill du engagera dig för de flyktingar som kommer i spåret av kriget i Ukraina? Fyll i och skicka formuläret nedan, så hjälper du oss att kartlägga vilka resurser vi har i Tierps kommun.

Genom att fylla i detta formulär godkänner du att vi använder dina uppgifter i kontakt med Tierps kommun och i samverkan med Svenska kyrkan i Tierps pastorat. Observera att detta är en kartläggning av möjliga resurser och att du kommer bli kontaktad när det blir aktuellt att göra en insats. Det är därför viktigt att du har en fungerande e-postadress och aktivt mobilnummer i det fall vi behöver kontakta dig via SMS.

Jag kan bidra med: (Ange ett eller fler alternativ)