Daretorps kyrka och klocktorn, runt omkring är kyrkogården.
Foto: Tone Westerlund

Hökensås församling

Unna dig lite tro! Så skulle Hökensås församling vilja presentera sig. Här vill man att människor ska unna sig något att bära genom livet och nå ut med budskapet om att tron på Jesus Kristus är värt att satsa på.

Inga konstiga saker, inga märkliga ceremonier, utan en tro som kan bära i vardagen. Att prioritera tron medan tiden springer på – att unna sig något, att unna sig lite tro.

Den kristna tron betonar gemenskapen och församlingsborna i Hökensås församling har arbetat fram gemensamma värdeord att jobba vidare med. Dessa ord är igenkännande, behållning och beröring.

När människor firar gudstjänst så ska detta finnas med. Vi ska känna igen oss, få något att ta med oss och våga bli berörda. Våga, kom med du också.

Hökensås församling har tre kyrkor, Daretorp, Velinga och Härja och Blåhults kapell som alla används till gudstjänster samt dop, vigslar, konfirmationer och begravningar.

Kyrkor och kapell i Hökensås församling

Klicka på någon av nålarna i kartan för att läsa mer om kyrkor och kapell i Hökensås församling. Dessutom finns en film om Velinga, från sommaren 2021 på sidan om Velinga kyrka.