Vad är gudstjänst?

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst

Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. Första gången på en gudstjänst kan kännas pirrig och spännande, och den som går regelbundet märker att det finns fördjupning och kunskaper i gudstjänsten som vi inte hittar någon annanstans.

Söndagen - den första dagen
Söndagen är den stora gudstjänstdagen. I kyrkan ses söndagen som den första och heligaste dagen på veckan, eftersom det var på en söndag, Påskdagen, som Jesus uppstod från döden. Söndagen inleder också veckan som kommer. Förhoppningen är att söndagens gudstjänst ska ge  ny energi för att orka med den stundande veckan med allt vad den innehåller. Varje söndag har gudstjänsten ett nytt tema som kan fortsätta inspirera och ge perspektiv.

Vi gör det tillsammans
Varje människa kan möta Gud på sitt sätt, när som helst och hur som helst. Men det finns kraft i att möta erfarenheten tillsammans. Vi befinner oss i olika skeden i livet och i vår tro, och växer därför på olika sätt. Just därför behöver vi varandra för att förstå och fördjupa. Vi får sjunga, lyssna, läsa och be tillsammans.

Tolka livet
En gudstjänst kan gå till på olika sätt. Oftast sjunger vi psalmer, läser ur Bibeln, ber tillsammans och tolkar vad Ordet betyder för oss här och nu, genom predikan eller reflektion. Ibland firar vi också nattvard då vi bekräftar att vi hör ihop genom att dela en helig måltid med varandra. I Tanums pastorat finns både enklare andakter, veckomässor, ungdomsgudstjänster, söndagsgudstjänster, högmässor m.m.

Gudstjänstordningen
Vi kan förstås känna oss mer eller mindre bekväma med ordningen i en gudstjänst. Hör du till dem som känner en vila i ritualerna – i att läsa eller be tillsammans, stå upp och sitta ner vid olika tillfällen? Eller gör det dig obekväm? Det finns många olika sorters gudstjänster! En del tycker om den traditionella formen, andra gillar andra uttryckssätt, andra formuleringar eller annan musik och sång. Många börjar med en lättare gudstjänstform för att sedan bli mer nyfiken på att prova en riktigt välspäckad gudstjänst!

Hitta gudstjänsten nära dig!
På vår hemsida finns uppgifter om var och när det firas gudstjänst i en kyrka närmast dig. Det gäller både geografiskt - och det som ligger ditt hjärta närmast. Du kan också ladda ner appen "Kyrkguiden". Vi publicerar vårt gudstjänstkalendarium i informationsbladet "Veckovis" och ibland publiceras det också i lokaltidningarna.

Gudstjänster

Här hittar du våra gudstjänster & andakter

Närbild på en blommande pingstlilja.

Aktiviteter i Tanums pastorat

Både våra regelbundna aktiviteter som oregelbundna.

Själavård & diakoni

Information kring själavårdsamtal, leva-vidare grupper och vår diakonala verksamhet.