Tre personer i vita kåpor sitter på knä framme vid altaret. Ett brinnande ljus i förgrunden.
Foto: Mikaela Jakobsson /Ikon

Här kan du läsa om undervisningen vi bedriver i pastoratet

Tanums pastorat vill erbjuda Sveriges bästa konfirmationsgrupper. Vi vill öppna för en härlig gemenskap och att var konfirmand ska få en chans att pröva kristen tro.

KONFIRMATION I TANUMS PASTORAT

Läsåret 2023 – 2024 erbjuder Tanums pastorat två varianter på konfirmationsläsning.

Alternativ 1 - veckoläsning
Alternativ 2 - helgläsning

Under konfirmationstiden kommer vi att diskutera frågor som
Ø Vad tusan ska vi med kyrkan till?
Ø Finns Gud? Och om Gud finns - spelar det någon roll?
Ø Vad är meningen med livet?
Ø Vad var grejen med Jesus?
Ø Vem är jag och varför?

Livets frågor helt enkelt. Uppblandat med dumma upptåg. Går det att galoppera med en vävstol eller klippa gräset med en diskmaskin? Vilket är bäst? Och framförallt - varför?

Nedan följer information om de olika alternativen.

1. Veckoläsning
Vi träffas på svenska kyrkans lokal Ankaret i Hamburgsund kl. 14.50 på onsdagar. Läsningen startar den 20 september 2023. Denna grupp brukar bli ett skönt gäng och vi har oftast väldigt roligt. Vi träffas varje onsdag och med jämna mellanrum hittar vi på något oväntat. Träffarna inleds alltid med fika.

Som konfirmand på veckoläsningen i Hamburgsund får man åka med på vårt skidläger i Sälen den 18-21 februari. Man får också åka på läger den 7-10 maj där vi förbereder konfirmationen. Alla läger är en del av konfirmandtiden och undervisningen och är kostnadsfria. Konfirmationen äger rum i Kville kyrka lördagen den 11 maj.

Kort om skidlägret. Vi åker på lördag morgon v.7 och kommer hem igen på onsdag kväll v.8. Lägret har hittills bjudit på riktigt bra skidåkning och sköna kvällar tillsammans. Vi har med oss en duktig skidlärare för dig som inte riktigt minns hur ett par skidor funkar men det finns inget krav på att du måste åka skidor. Deltagande i skidlägret är frivilligt och kostnadsfritt.

2. Helgläsning
Huvudfokus för denna konfirmationsläsning ligger på två läger; ett läger i december och ett läger under påsk. De båda lägren tror och hoppas vi kommer att bli något helt utöver det vanliga. Lägren ingår i konfirmationsundervisningen och är kostnadsfria.

Decemberlägret går av stapeln den 15-17 december på Åh stiftsgård utanför Ljungskile och ger oss möjlighet att lära känna varandra bättre. Under påsklägret den 22-27 mars åker vi till Stockholm för att leka turister och lära känna olika kyrkotraditioner.

Helgläsningen startar den 8 oktober med en introduktionsträff i Tanums församlingshem. Därefter kommer träffarna att vara i Kville eller Tanums kyrka och församlingshem en söndag i månaden kl. 11.00-14.30. Träffarna inleds med att vi deltar i gudstjänsten. Därefter äter vi en lättare lunch tillsammans och har konfirmationsundervisning.

Vi träffas följande datum: 8 oktober, 22 oktober, 19 november, 3 december, 14 januari, 11 februari, 10 mars, 7 april, 21 april och 22 maj

Vi kommer att erbjuda skjuts från både Naverstad kyrka och Tanums kyrka på söndagar då träffarna äger rum i Kville för de som har svårt att ta sig till och från Kville.

Vilken kyrka konfirmationen sker i kommer vi att besluta tillsammans med våra konfirmander. Konfirmationsgudstjänsten äger rum den 25 maj klockan 13.00.

Frågor
Har ni frågor får ni gärna kontakta Martin på telefon 073 078 39 47 eller expeditionen på telefon 0525 640 00

Vi som håller i konfirmationen i Tanums pastorat är Martin Wihlborg, , Isak Nilsson och Henrik Wihlborg.

Vi hoppas vi ses i höst!

Konfirmand

17 januari 2024 börjar vi en ny konfirmandgrupp i Tanums pastorat. Ni som bor i andra pastorat är också välkomna.

Gruppen är för dig som med hjälp av musik, färg och form vill samtala om vänskap, bibelberättelser och livet.

Du som har en synlig eller osynlig funktionsvariation är extra välkommen.

Vi börjar alltid med fika.

Ålder: 14 år och uppåt.

Inskrivning av konfirmand tillsammans med vårdnadshavare onsdag 17 januari kl 17.00 i Tanums församlingshem.

Ring oss gärna om ni har några frågor
Anette Lindström, pedagog. tel. 0525 64019
Lena Lösegård Hjelm, musiker. tel. 0525 64011