Foto: Natali Andreasson

Havstenssunds kapell

Historia

Året 1919 bildades det en kapellbyggnadsförening, med den dåvarande komministern Rolf Bergendahl som ordförande. Befolkningen i Havstenssund med kringliggande öar tyckte att den milslånga vägen till Grebbestad var alltför lång och det motiverade därför att göra en egen kyrkbyggnad. Ritningarna gjordes av Knut Nordenskjöld, som även gjort ritningar till bland annat Kosters och Krokstrands kyrkor, och kapellet invigdes 6 december 1938 - nästan 20 år efter att föreningen bildades. 

Kapellet har inte genomgått några större förändringar sen dess. Det har byggts ut för att få utrymme för WC på baksidan samt dragits in el. Det målades även om invändigt 1961, från början var väggarna ockragula och taket grönt, men nu blev det vita väggar och blått tak.                       

Exteriör

Kapellet har en lite ovanlig form då långhuset och tornet är åtskilda från varandra, men samtidigt sammanlänkade av vapenhuset. På norrsidan av långhuset finns det en sakristia. Fasaden på långhus, sakristia och vapenhus är klädda med rödmålad locklistpanel. 

Tornet är murad i sten med fasad av tuktade granitblock. I sydöstra och nordvästra hörnen skjuter två stora stenblock ut, avsedda att vara sittbänkar. Under takfoten i norr och söder sitter svarta ankarjärn i form av årtalen 1937 och 1938. Överdelen av tornet, som är kopparklädd både inne och ute, är formad som en stor lanternin, med klockan synligt upphängd. Klockan är gjuten 1938 hos Bergholtz i Stockholm. Taket på överdelen är täckt med skiffer och krönt av ett stort kopparklätt träklot med kors på. 

Huvudingången till kyrkan är genom vapenhuset, genom dem kopparklädda dubbeldörrarna med ett förgyllt kors över.      

Interiör

Kyrkorummet är ljust och enkelt utformat. Golvet är ett lackat trägolv och väggarna är vita, förutom en gråmålad bröstning innanför bänkkvarteren. Taket är ljust blåmålat.  

Koret avskiljs från långhuset dels genom att det är något smalare och det ligger tre trappsteg högre. Det finns dessutom en tvärbjälke med ett stort krucifix placerat över koröppningen. Krucifixet är inspirerat från medeltida krucifix och är gjord av E Fagerberg, Stockholm. Från början var dopfunten menad att stå på en nisch i koret som är ytterligare upphöjt. Sakristian finns på korets norra sida. 

Vapenhuset är lägre byggnadsdel som kopplar samman långhuset med tornet. Innanför ett mindre vindfång kommer man till den runda entréhallen. I hörnen finns det förråd och på norrsidan finns det ett tillbyggt WC.  Golvet är täckt med kalksten som är mönsterlagt i en cirkel. 

Tornet är helt murad i granit och fungerar endast som ett trapptorn. Här finns en kraftig stentrappa som löper runt en fyrkantig trappspindel i mitten, även den i granit. 

Altaret är placerat mot östväggen och är täckt med kalkstenskiva. Den har slätputsade gråmålade sidor med en dekor på framsidan – Guds lamm inom en oval. Altaruppsatsen är i form av ett altarskåp med stängningsbara luckor med en målning med ett uppståndelsemotiv. Målningen är gjord i olja på trä och är målad i ljusa kulörer omges av en brunmålad och förgylld ram, vilket kröns av en förgylld kraftig strålkrans med treenighetssymbol i mitten, och en krona av metall framför. Luckorna är mattförgyllda med målade kristusmonogram och är gjorda av Curt Viberg 1938. 
Altarringen är sluten, rektangulär med framskjutande mittparti av trä. Helt släta sidor och blåmålade, med något ljusare fyllningar och guldkanter i mittpartiet. Överliggare och knäfallen är klädda i gult, svagt randigt tyg från byggnadstiden. 

Predikstolen är placerad på norrsidan och består av korg och ljudtak. Korgen är en fyrsidig grundplan med utsvängda sidor och framsidan är försedd med en skulpterad kristusfigur i relief. Allt är målat i grå marmorering, med breda blå band och förgyllningar i över- och underkant. Ljudtaket är målat på samma sätt som korgen. 

Dopfunten är även den från byggnadstiden och är i trä. Den har en platt, kvadratisk fot med kyrkans byggnadsår i romerska siffror på kanten i relief. Överst är en fyrpassformig cuppa med symbolrelifer i form av kors och kristusmonogram. Dopfunten är gråmålad. 

Bänkinredningen består av två öppna kvarter utefter långväggarna, med bänkskärmar mot koret. Utsidan är marmorerat i brunt med en förgylld list i överdelen, och insidan är målat i brunt. Emellan bänkarna och långväggen finns det mellanrum på ca 15 cm. Det har tagits bort bänkar från sydsidan för att ge plats åt musiker och ljusglob. 

Läktaren är uppburen av fyra vitmålade träpelare. Barriären är helt rak och har en enkel fältindelning, vilka är marmorerade i grått medans resterande av läktaren är vit. I mitten finns en utanpåliggande dekoration i form av ett kors, som även den är marmorerad. 
Orgeln är tillverkad 1950 av Hammarbergs orgelbyggeri, Göteborg. Själva orgelverket är placerat i ett utrymme som löper emellan bottenvåningen och läktaren, och därför finns det inget orgelhus i vanlig mening på läktaren, utan endast spelbordet. 

Över mittgången hänger elektriska malmkronor som är ritade av kyrkans arkitekt och från byggnadstiden. Även lampetterna som hänger längst med väggar och kor är ritade av kyrkans arkitekt och är tillverkade av Jonssons gelbgjuteri i Skara. 

 Du hittar en 360 graders bild av kyrkans interiör här